لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

نتانیاهو: اسرائیل حضور پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را تحمل نمی‌کند


آقای نتانیاهو می‌گوید اگر توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران تغییر نکند، تهران ظرف هشت تا ۱۰ سال یک زرادخانه هسته‌ای خواهد داشت.
آقای نتانیاهو می‌گوید اگر توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران تغییر نکند، تهران ظرف هشت تا ۱۰ سال یک زرادخانه هسته‌ای خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو در دیدار با وزیر دفاع روسیه به جمهوری اسلامی هشدار داد که اسرائیل حضور پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که محور مذاکرات روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه او با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، عمدتا روی تلاش‌های ایران برای تاسیس پایگاه‌ نظامی در همسایگی کشورش بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی اظهار داشت: «ایران باید این نکته را درک کند که اسرائیل اجازه چنین کاری را نمی‌دهد».

ملاقات آقای نتانیاهو و وزیر دفاع روسیه یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش اسرائیل اعلام کرد یک سامانه پدافند هوایی سوریه را در نزدیکی دمشق منهدم کرده است.

اسرائیل خود را تا حدود زیادی از جنگ داخلی سوریه دور نگه داشته است ولی هر از چندگاهی به کاروان‌های مشکوک به حمل سلاح برای گروه حزب‌الله لبنان حمله هوایی می‌کند. این کشور همچنین نگران است که ایران به عنوان یکی از مدافعان اصلی رژیم بشار اسد، به دنبال ایجاد پایگاه نظامی در سوریه باشد.

اسرائیل و روسیه مکانیسمی طراحی کرده‌اند که بر اساس آن از برخورد نظامی میان جنگنده‌های خود در آسمان سوریه جلوگیری می‌کنند.

آقای نتانیاهو در بخش دیگری از سخنان روز سه‌شنبه‌اش ادعا کرد که اگر توافق اتمی قدرت‌های جهانی با ایران تغییر نکند، تهران ظرف هشت تا ۱۰ سال یک زرادخانه هسته‌ای خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل وی اظهار داشت: «اگر این توافق تغییر نکند»، ایران به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

اسرائیل از مهمترین منتقدان برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، در جهان است که در تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان به دست آمد.

بر اساس این توافق، ایران پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کرده یا به حال تعلیق در آورد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو شوند.

با این حال، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده، روز ۲۲ مهرماه با عدم تایید پایبندی ایران به این توافق، تردیدهای جدی درباره همراهی آمریکا با برجام به وجود آورده است.

حال توپ در زمینه کنگره آمریکاست که ۶۰ روز فرصت دارد نسبت به بازگرداندن تحریم‌های پیشین واشینگتن علیه جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری کند.

زمانبندی آقای نتانیاهو درباره مدتی که ایران می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند با ارزیابی هفته پیش او تفاوت دارد. نخست‌وزیر اسرائیل پیشتر گفته بود که ایران می‌تواند «ظرف کمتر از چندسال» به سلاح اتمی دست پیدا کند.

مخالفت اسرائیل و آمریکا با توافق اتمی ایران در حالی است که کشورهای اروپایی از آن حمایت کرده و در همین زمینه فدریکا موگرینی، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار است به آمریکا سفر کند تا قانونگذاران آمریکایی را به عدم کناره‌گیری از این توافق ترغیب نماید.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه از کنگره آمریکا خواستند تا توافق اتمی با ایران را حفظ کند.

XS
SM
MD
LG