لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

پیروزی بوریس جانسون در مرحله مقدماتی رقابت برای انتخاب رهبر حزب محافظه کار


بوریس جانسون و یکی از رهبران مهم جنبش خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت است.
بوریس جانسون و یکی از رهبران مهم جنبش خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت است.

بوریس جانسون روز پنجشنبه ۲۳ خرداد با کسب بخش اعظم آرای نمایندگان پارلمانی حزب محافظه کار در رقابت برای رهبری این حزب و نخست وزیری بریتانیا با فاصله زیادی از سایرین جلو افتاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای جانسون، وزیر سابق خارجه و یکی از رهبران مهم جنبشی که به برگزیت معروف شده از مجموع ۳۱۳ رای اعضای محافظه کار پارلمان ۱۱۴ رای به دست آورد. در نتیجه این رای گیری سه نامزد به خاطر بدست نیاوردن حداقل رای از رقابت ها حذف شدند.

پس از بوریس جانسون، جرمی هانت وزیر فعلی خارجه با ۴۳ رای و مایکل گوو با کسب ۳۷ رای در رتبه های بعدی هستند.

بدست آوردن این نتیجه از انتظار مشاوران بوریس جانسون بیشتر بود و بدون تردید او یکی از دو نامزد اصلی مقام رهبری حزب محافظه کار خواهد بود که در هفته های آینده با رای مستقیم ۱۶۰ هزار عضو این حزب انتخاب خواهد شد.

موضوع محوری این رقابت ها نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست و تمامی نامزدها وعده می دهند که بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهند کرد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا که با وجود تلاش های مکرر نتوانست طرح خود برای برگزیت را در پارلمان به تصویب برساند هفته گذشته از رهبری حزب محافظه کار استعفا داد. تاریخ اصلی نهایی شدن برگزیت ۳۱ مارس امسال بود ولی با توجه به بن بست سیاسی در بریتانیا اتحادیه اروپا این تاریخ را تا ۳۱ اکتبر امسال به تعویق انداخت.

آقای جانسون روز چهارشنبه تاکید کرد که یا از طریق مذاکرات مجدد در مورد طرح پذیرفته نشده ترزا می و یا بدون هیچگونه توافقی در روز ۳۱ اکتبر بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. او افزود:«تاخیر به معنای شکست محافظه کاران است.»

رهبران اتحادیه اروپا تاکید کرده اند که هیچگونه تغییری در طرح برگزیت را نخواهند پذیرفت. جامعه اقتصادی بریتانیا و کارشناسان نیز هشدار می دهند که خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور ضربه بزرگی خواهد زد.

موضع تند بوریس جانسون در برخورد با اتحادیه اروپا در میان اعضای حزب محافظه کار که طرفدار برگزیت هستند محبوبیت فراوانی دارد. برای این بخش از اعضای حزب محافظه کار برگزیت مهمترین موضوع است.

XS
SM
MD
LG