لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، استعفای خود را اعلام کرد


ترزا می اظهار داشت دو هفته دیگر، از مقام رهبری حزب محافظه‌کار کنار می‌کشد.
ترزا می اظهار داشت دو هفته دیگر، از مقام رهبری حزب محافظه‌کار کنار می‌کشد.

نخست‌وزیر بریتانیا با اعلام استعفای خود گفت که موفق به همراه کردن نمایندگان مجلس برای اتخاذ تصمیمی در رابطه با طرح جدایی از اروپا، موسوم به برگزیت نشده است و این مهم را به نخست‌وزیر آتی حواله می‌کند.

ترزا می جمعه سوم خردادماه در برابر مقر دولت این کشور گفت هفتم ماه ژوئن، دو هفته دیگر، از مقام رهبری حزب محافظه‌کار کنار می‌کشد. رهبر جدید حزب بعد کسب رای مجلس نمایندگان جایگزین وی خواهد شد و تا آن زمان، خانم می در سمت نخست‌وزیری باقی خواهد ماند.

رویترز می‌نویسد احتمالا در ماه ژوئیه، دو ماه دیگر حزب محافظه‌کار جانشین خانم می را معرفی کند.

تاکنون بوریس جانسون وزیر خارجه سابق خانم می و جانشین کنونی او جرمی هانت برای رهبری حزب اعلام آمادگی کرده‌اند، اگرچه برای تصدی این کرسی انتظار می‌رود با رقابت سختی در درون حزب با دیگر نامزدها مواجه شوند.

خانم مه و حزب وی، سه سال پیش با شعار جدایی از اروپا بر سر قدرت آمد، اما طرح برگزیت با چالشهای جدی مواجه شد و او طی یک‌سال اخیر مدام با هم‌حزبی‌ها و اعضای حزب مخالف و سران اتحادیه اروپا کلنجار رفت تا بلکه بتواند برگزیت را به سرانجام برساند.

در این میان اکثریت نمایندگان مجلس با شرایطی که اتحادیه اروپا در مقابل بریتانیا قرار داده‌، موافق نیستند.

رویترز می‎‌نویسد جانشین خانم می می‌تواند مواضع بسیار سخت‌گیرانه‌تری نسبت به وی در مذاکرات با اروپا داشته باشد، اگرچه اتحادیه اروپا گفته است انعطافی در مواضع و شرط‌های خود برای خروج بریتانیا نشان نخواهد داد.

دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه، دوم خرداد، در پی اعتراض شدید طرفداران تندروی برگزیت، رای‌گیری پارلمان در مورد آن‌ را که قرار بود هفته اول ماه ژوئن انجام شود به تعویق انداخت.

اروپا تا پایان اکتبر سال جاری به بریتانیا فرصت داده است که تصمیم خود را بگیرد. آقای بوریس جانسون بر این اعتقاد است که بریتانیا بایستی بدون هیچ معامله‌ای از اتحادیه اروپا خارج شود تا آنها مجبور شوند «معامله بهتری» پیشنهاد کنند.

خانم می طی سخنانی که با بغض همراه بود، گفت من به‌عنوان دومین نخست وزیر زن بریتانیا، به‌زودی از این سمت که بزرگترین افتخار زندگی‌ام بود کنار میکشم، اما مطمئنا آخرین نخست‌وزیر زن بریتانیا نخواهم بود.

خانم مارگارت تاچر، اولین نخست‌وزیر بریتانیا بود که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ رهبری کشور را بر عهده گرفت.

خانم می گفت برای همه عمر تاسف خواهد خورد که برگزیت را به سرانجام نرسانده است.

نوامبر پارسال اتحادیه اروپا با دولت بریتانیا بر سر شرایط خروج این کشور از اتحادیه به توافقی رسید که تاکنون در میان نمایندگان و دولت بریتانیا اجماعی بر روی این شرایط حاصل نشده است، موضوعی که به استعفای خانم می منجر شد.

رویترز می‌نویسد در میان نامزدهای کنونی پست نخست‌وزیری، بوریس جانسون بالاترین بخت را دارد، کسی که در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ یکی از چهره‌های شناخته شده طرفدار طرح جدایی از اتحادیه اروپا بود، اما موضعی به مراتب تندروتر از خانم می دارد، عاملی که باعث استعفای وی از دولت کنونی بریتانیا در ژوئیه پارسال شد.

ساعاتی قبل از جانسون، دیوید دیویس، وزیر برگزیت نیز استعفا کرده بود.

خام می همان زمان اذعان کرده بود که وی با وزرای مستعفی پیرامون شرایط برگزیت اختلاف نظر داشتند.

تاکنون پارلمان بریتانیا سه بار طرح پیشنهادی خانم می درباره برگزیت را رد کرده است.

حزب «برگزیت» و گروه کثیری از چهره‌های مهم حزب محافظه‌کار طرفدار خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. ولی جامعه اقتصادی بریتانیا هشدار می دهد که چنین حالتی آشفتگی‌های شدیدی به بار خواهد آورد.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، گاردین. ف.ق
XS
SM
MD
LG