لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

دولت بریتانیا رای گیری پارلمان در مورد برگزیت را به تعویق انداخت


 پارلمان بریتانیا (عکس از آرشیو)
پارلمان بریتانیا (عکس از آرشیو)

دولت بریتانیا روز پنجشنبه دوم خرداد و در پی اعتراض شدید طرفداران تندرو برگزیت به عقب نشینی‌های نخست وزیر در طرح جدیدبرگزيت رای گیری پارلمان در مورد آن‌را که قرار بود هفته اول ماه ژوئن انجام شود به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ترزا می که در ضعیف‌ترین موقعیت در دوران پرتلاطم نخست وزیری قرار دارد تمام تمرکز خود را به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اختصاص داده است.

مارک اسپنسر یک مقام دولت بریتانیا روز پنجشنبه به پارلمان گفت:«ما زمان انتشار لایحه پیشنهادی خروج از اتحادیه اروپا و تسلیم آن به پارلمان را روز چهارم ژوئن اعلام خواهیم کرد.»

او افزود دولت قصد داشت رای گیری در مورد این لایحه را که پیش شرط قانونی برگزیت است روز هفتم ژوئن در پارلمان به رای بگذارد ولی این تاریخ امکانپذیر نبوده است.

پس از آنکه خانم می اعلام کرد برای جلب آرا بیشتر در پارلمان برگزاری همه پرسی دوم را در طرح پیشنهادی خود برای برگزیت گنجانده است به شدت تحت فشار قرار گرفته تا از مقامش کناره گیری کند.

طرح پیشنهادی قبلی خانم می برای برگزیت سه بار توسط پارلمان بریتانیا رد شد و در نتیجه مهلت تعیین شده برای اجرای برگزیت که ۲۹ ماه مارس بود حدود شش ماه به تعویق افتاد. او هنوز هم با مخالفت تعداد زیادی از اعضای پارلمان از جمله اعضای حزب محافظه کار روبرو است.

همزمان چندین چهره سرشناس حزب محافظه کار، از جمله تعدادی از اعضای کابینه خود را برای جانشینی ترزا می آماده می کنند.

روز چهارشنبه با استعفای آندرئا لیدسام، یکی از اصلی‌ترین حامیان برگزیت در کابینه و نماینده دولت در مجلس عوام بریتانیا ترزا می در موقعیت دشوارتری قرار گرفت.

خانم لیدسام در متن استعفای خود نوشت:«من دیگر باور ندارم که روش کار دولت نتایج همه پرسی سال ۲۰۱۶ را عملی خواهد کرد.»

ترزا می در واکنش به استعفای خانم لیدسام از «صداقت، پیگیری و شور» او قدردانی ولی ارزیابی او از نحوه پیشبرد برگزیت را رد کرد.

خانم می گفت: «من با نظر شما که معتقدید طبق توافق ما با اتحادیه اروپا بریتانیا به یک کشور مستقل بدل نخواهد شد مخالفم.»

خبرگزاری فرانسه می افزاید ، بسیاری از روزنامه‌های بریتانیایی روز پنجشنبه در صفحه اول خود تصاویری از خروج ترزا می از دفتر نخست وزیر را منتشر کردند که به نظر می رسد اشک در چشمانش جمع شده است.

انتخابات پارلمانی اروپا در بریتانیا به نوعی همه پرسی درمورد برگزیت و توانایی ترزا می برای عملی کردن آن بدل شده است.

نظرسنجی‌ها نشان می دهد که حزب جدید «برگزیت» به رهبری نایجل فاراژ بیشترین رای را خواهد آورد.

تاریخ جدیدی که اتحادیه اروپا برای اجرای برگزیت تعیين کرده ۳۱ اکتبر است.

حزب «برگزیت» و گروه کثیری از چهره‌های مهم حزب محافظه کار طرفدار خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در آن تاریخ هستند. ولی جامعه اقتصادی بریتانیا هشدار می دهد که چنین حالتی آشفتگی‌های شدیدی به بار خواهد آورد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG