لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

شمار قربانیان کووید-۱۹ در برزیل «اواسط تابستان شاید به ۱۲۰ هزار تن برسد»


تصویری از ۲۲ ماه مه گورهای تازه در یکی از مراکز بحران در برزیل را نشان می‌‌دهد؛ برزیل در مدت نسبتا کوتاهی به یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس در جهان تبدیل شده است.
تصویری از ۲۲ ماه مه گورهای تازه در یکی از مراکز بحران در برزیل را نشان می‌‌دهد؛ برزیل در مدت نسبتا کوتاهی به یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس در جهان تبدیل شده است.

یک پژوهشکده در ایالات متحده این احتمال را مطرح کرده که شمار قربانیان بیماری ناشی از کروناویروس جدید در برزیل، در اواسط مرداد ماه به ۱۲۰ هزار تن برسد.

موسسه ارزیابی‌های بهداشتی دانشگاه واشینگتن پیش‌بینی کرده که شمار قربانیان روزانه در برزیل از دوشنبه پیش‌رو از ایالات متحده پیشی بگیرد.

مدیر این پژوهشکده، دکتر کریستوفر ماری، نوشته است که «برزیل باید همان مسیری را پی گیرد که در ووهان چین، در ایتالیا، اسپانیا و نیویورک پی گرفته شد، و قوانین و مقرراتی را اجرا کند تا شیوع فزاینده بیماری را کنترل کرده و از شمار موارد انتقال بکاهد».

این موسسه می‌گوید بدون اجرای مقررات و محدودیت‌ها، با در نظر گرفتن کمبودهایی که بیماری در سیستم خدمات درمانی به جای می‌گذارد، شمار جان‌باختگان تا اواخر تیر و اوایل مرداد ماه همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

در حال حاضر موارد ثبت‌شده‌ی ابتلا در برزیل ۳۷۴ هزار و شمار قربانیان بیش از ۲۳ هزار نفر گزارش شده است.

برزیل در مدت نسبتا کوتاهی به یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس در جهان تبدیل شده است. وضعیت بحرانی در این کشور اواخر اردیبهشت طی تنها ۷۲ ساعت از تمامی کشورهای غرب اروپا پیشی گرفت. در حال حاضر نیز پس از ایالات متحده دومین کشور جهان از نظر موارد ابتلا به کووید-۱۹ است.

مدیر سازمان بهداشت قاره آمریکا روز دوشنبه گفت در برخی کشورهای جنوب این قاره وضع شیوع بیماری همچنان روندی صعودی دارد.

کاریسا اتیه‌نه می‌گوید «ما به ویژه نگران موارد گزارش‌شده در هفته گذشته از برزیل هستیم، که تا کنون بالاترین رقم موارد ابتلا طی یک هفته به شمار می‌رود».

پرو و شیلی نیز از دیگر کشورهای این قاره هستند که در مورد آن‌ها ابراز نگرانی شده‌است.

در اوایل اردیبهشت ماه نیز پژوهشگران هشدار داده بودند که برزیل به یکی از کانون‌های اصلی همه‌گیری کووید-۱۹ تبدیل خواهد شد.

اما ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری شدیدا راست‌گرای برزیل، بیماری جدید را در حد «یک سرماخوردگی کوچک» توصیف کرده‌ است. او شدیدا مخالف پی‌گیری قوانین سخت قرنطینه و محدودیت‌های گسترده است.

رئیس‌جمهوری برزیل، چندی پیش در پی اختلاف با لوئیز انریکه ماندتا، وزیر بهداشت، بر سر نحوه مقابله با ویروس کرونا، او را برکنار کرد. وزیر بهداشت دوم نیز یک ماه بیشتر در مقام خود دوام نیاورد و کناره‌گیری کرد.

سازمان بهداشت قاره آمریکا می‌گوید در حال حاضر بیش از ۲.۴ میلیون از کل موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید در جهان و بیش از ۱۴۳ هزار قربانی در شمال و جنوب قاره ثبت شده‌است.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان
XS
SM
MD
LG