لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

جانسون در تماس با روحانی خواستار پایان یافتن «دشمنی‌ها» شد


حسن روحانی و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا (چپ)
حسن روحانی و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا (چپ)

نخست‌وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه ۱۹ دی در جریان گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، خواستار پایان دادن به دشمنی‌ها بین ایران و آمریکا شد.

بوریس جانسون همچنین گفت بریتانیا هنوز هم از برجام حمایت می‌کند و خواستار از سرگیری گفت‌وگوها پس از تنش اخیر است که در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، او در این تماس به حسن روحانی گفت بریتانیا همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک، گفت‌وگوهای مداوم برای جلوگیری از اشاعه هسته‌ای و کاهش تنش‌ها متعهد است.

بنا بر این گزارش، آقای جانسون همچنین خواستار آزادی چند شهروند دو تابعیتی بریتانیایی و ایرانی از جمله نازنین زاغری-رتکلیف شد.

خانم زاغری از سال ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی در زندان است. در میانه بحران‌ میان ایران و آمریکا و افزایش تنش‌ها، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، متنی برای روزنامه دیلی‌میل نوشت و در آن از وضعیت همسرش و باقی زندانیان دوتابعیتی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی نیز در این تماس تلفنی گفت که «اگر اروپا به تعهدات خودش برگردد ایران هم به تعهدات برجامی‌اش باز خواهد گشت» و افزود: «تهران همچنان به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد است و آژانس همانند گذشته بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت خواهد داشت».

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه به نخست‌وزیر بریتانیا گفت که «از آمریکا تبعیت نکنید و در مواضع‌تان در قبال⁧ شهید سلیمانی⁩ تجدیدنظر کنید».

وی افزود:‌ «بی‌تردید اگر تلاش‌های شهید سلیمانی نبود شما امروز در لندن آرامش نداشتید».

کاروان حامل قاسم سلیمانی بامداد روز ۱۳ دی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد توسط پهپادهای آمریکایی هدف قرار گرفت.

پس از آن سپاه پاسداران با شلیک «۱۳ فروند» موشک از خاک ایران، یک پایگاه نظامی در نزدیکی اربیل عراق و پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان انبار را هدف قرار داد.

فرمانده نیروی قدس سپاه در فهرست تروریستی آمریکا قرار داشت و مقام‌های آمریکایی می‌گویند او مسئول مرگ و معلول شدن شمار زیادی از سربازان آمریکایی در عراق است.

گزارش‌هایی نیز وجود دارد که فعالیت‌های قاسم سلیمانی را با کشتن شمار بسیار زیادی از معترضان به افزایش قیمت بنزین در خیابان‌های ایران در دی‌ماه گذشته مرتبط می‌دانند.

منابع: خبرگزاری‌های آلمان و مهر / پ.پ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG