لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

بازداشت سه ایرانی‌آمریکایی در کالیفرنیا به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران


مقر وزارت دادگستری آمریکا در واشینگتن
مقر وزارت دادگستری آمریکا در واشینگتن

وزارت دادگستری آمریکا سه بازرگان ایرانی – آمریکایی در کالیفرنیا را به نقض تحریم‌ها علیه ایران متهم و آنها را موقتا بازداشت کرد.

در بیانیه دادستانی شعبه شمال کالیفرنیا که شامگاه جمعه هفتم اردیبهشت منتشر شد نام این سه تن صدر عمادواعظ، پوران آزاد و حسن‌علی مشیرفاطمی ذکر شده است.

بازداشت این سه بازرگان پس از تحقیقات وزارت بازرگانی، وزارت امنیت داخلی و اداره مالیات آمریکا صورت گرفت.

به نوشته این بیانیه، محل سکونت این سه تن تهران و کالیفرنیا بوده و هر سه متهم‌اند که با خرید قطعات خودرو از کشورهای مختلف، از جمله آمریکا، آنها را به شرکت خود در تهران، با نام شرکت فناوری «قاره سبز»، می‌رسانده‌اند.

بر پایه بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، این سه بازرگان با سه اتهام «نقض جدی مقررات مربوط به تحریم‌ها علیه ایران»، «تلاش برای نقض قانون کنترل صادرات» (هر دو تحت قانون موسوم به IEEPA) و «قاچاق» روبه‌رو هستند.

مجازات هر یک از دو جرم اول تا بیست سال حبس و یک میلیون دلار جریمه نقدی است و مجازات قاچاق نیز حداکثر ۱۰ سال حبس و ۲۵هزار دلار جریمه است.

بنابر همین گزارش، صدر عمادواعظ و پوران آزاد در اقامتگاه خود در شمال کالیفرنیا، و حسن‌علی مشیرفاطمی اوایل ماه جاری میلادی در فرودگاه سن‌فرانسیسکو بازداشت و هر سه به قید وثیقه آزاد شدند.

تفهیم اتهام هر سه در روز جمعه انجام شده و نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های آنها قرار است یازدهم ژوئیه، حدود سه ماه دیگر، برگزار شود.

از واکنش متهمان یا وکلای آنها گزارشی منتشر نشده اما در اطلاعیه‌ای که وزارت دادگستری آمریکا منتشر کرده، این عبارت همیشگی درج شده است که: «اعلام جرم صرفا مدعی وقوع جرم است و متهمان تا زمانی که مقصر شناخته نشوند بی‌گناه قلمداد می‌شوند».

با استفاده از بیانیه وزارت دادگستری آمریکا و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG