لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

طالبان پیشنهاد دولت افغانستان را برای آتش بس رد کرد 


 درگیری نیروهای پلیس با طالبان در شهر کابل (عکس از آرشیو)
درگیری نیروهای پلیس با طالبان در شهر کابل (عکس از آرشیو)

گروه طالبان در روز دوشنبه ۲۹ مرداد پیشنهاد رئیس جمهوری افغانستان را برای آتش بس سه ماهه رد کرد. درهمین حال گزارش‌ها حاکی است که نیروهای این گروه در حدود ۲۰۰ نفر را که با سه اتوبوس عازم کابل بودند، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دو فرمانده طالبان گفتند که رهبر عالی این گروه پیشنهاد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان را برای یک آتش بس سه ماهه رد کرده است.

یکی از فرماندهان گفته است، رهبری طالبان معتقد است که چنین آتش بسی به تداوم حضور نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان کمک می کند.

اشرف غنی پیشنهاد آتش بس را یکشنبه در مراسم روز استقلال افغانستان مطرح کرده و گفته بود، نیروهای پلیس و ارتش از این هفته آتش بس را اجرا خواهند کرد ولی به شرطی که طالبان نیز آن را رعایت کند.

این پیشنهاد پس از یک هفته حملات خشونت‌بار و شدید در افغانستان مطرح شد. نیروهای طالبان شهر غزنی در یک ساعت و نیمی کابل را به مدت چند روز تصرف کرده و در سایر نقاط کشور نیز نیروهای دولتی را مورد حمله قرار دادند. تخمین زده می شود که در این درگیری‌ها صدها نفر کشته شده‌اند.

چند ساعت قبل از اعلام پیشنهاد آتش بس یک سخنگوی ارتش افغانستان گفت در جریان حمله هوایی به یک کاروان طالبان در شمال کشور حدود ۱۰۰ نفر از پیکارجویان کشته شده‌اند.

اشرف غنی گفته بود که دفتر او پس از مشورت با روحانیون، احزاب سیاسی و گروههای جامعه مدنی «همه موانع» برای برقراری صلح را برطرف کرده است.

ناتو و آمریکا از این پیشنهاد استقبال کرده و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا از طالبان خواسته بود به این آتش بس بپیوندند.

تادامیچی یاماموتو،فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد گفته بود:«استفاده از تمامی فرصت‌های ممکن برای مذاکره با هدف پایان دادن به جنگ بسیار مهم است.»

دستگیری سرنشینان سه اتوبوس

همزمان با انتظار برای پاسخ طالبان سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه تایید کرد که حدود ۱۹۰ نفر در قندوز دستگیر شده‌اند.

به گزارش رویترز، ذبیح الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان گفته است: دلیل توقیف این اتوبوس های این بود که به ما اطلاع دادند که شماری از سرنشینان این اتوبوس نیروهای امنیتی افغانستان هستند.

وی اضافه کرده است، ما هم اکنون در حال شناسایی نیروهای امنیتی در بین این مسافران هستیم.

یک مقام وزارت کشور افغانستان از مذاکرات برای آزادی این مسافران خبر داده است.

اگر طالبان این پیشنهاد را می پذیرفت این دومین آتش بس سراسری می‌بود که از زمان سرنگونی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ اجرا می شد.

اولین آتش بس فقط به مدت سه روز در ماه ژوئن برقرار شد و هزاران نفر از شورشیان به شهرهای افغانستان آمده و با خوردن بستنی و گرفتن سلفی با نیروهای دولتی آنرا جشن گرفتند.

قبل از وقوع درگیری‌های غزنی به نظر می‌رسید که اقدامات دیپلماتیک برای فراهم کردن زمینه گفت وگو تا حدی به نتیجه رسیده است.

دولت آمریکا ماه ژوئن در یک تغییر سیاست مهم اعلام کرد که حاضر است بدون مشارکت دولت افغانستان با طالبان گفت وگو کند. یک منبع طالبان نیز ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت، نمایندگان این گروه با مقامات آمریکایی در قطر دیدار کرده‌اند.

با استفاده از گزارش های خبرگزاری فرانسه و رویترز
XS
SM
MD
LG