لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

ترودو: ایران جعبه سیاه هواپیما اوکراینی را به فرانسه بفرستد


جاستین ترودو می‌گوید، فرانسه مکان مناسبی است که جعبه سیاه به آنجا فرستاده شود.
جاستین ترودو می‌گوید، فرانسه مکان مناسبی است که جعبه سیاه به آنجا فرستاده شود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز سه شنبه از ایران خواسته است تا اجازه دهد جعبه سیاه هواپیما ساقط شده اوکراینی برای بررسی به فرانسه فرستاده شود.

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف روز ۱۸ دی توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. از آن زمان تاکنون اوکراین و کانادا خواستار ارسال جعبه سیاه به خارج از ایران شده‌اند اما مقام‌های ایران می‌گویند برنامه‌ای برای این کار ندارند.

نخست وزیر کانادا گفته است، ما اذعان می‌کنیم که جعبه سیاه کلید اصلی این تحقیقات است. در همین حال، قوانینی وجود دارد که تاکید می‌کنند که (جعبه سیاه) فورا و درست تجزیه و تحلیل شود.

وی افزود: در موضوع مهمی مثل این٬ مساله این نیست که کارشناسان و متخصصان مورد نیاز در آنجا حضور داشته باشند، تا جعبه سیاه را تجزیه و تحلیل کنند، بلکه این امر مستلزم تکنولوژی است که در ایران وجود ندارد.

جاستین ترودو تصریح کرد: به همین خاطر ما از ایران خواسته‌ایم تا جعبه سیاه را در اختیار کشور سومی که دارای تکنولوژی و پرسنل قابل اعتماد باشد، قرار دهد تا به طور درست آن را تجزیه و تحلیل کنند.

گفت‌وگو با حسین معینی، خلبان خط هوایی اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:44 0:00
لینک مستقیم


نخست وزیر کانادا در ادامه گفت: یک توافق نظر جمعی در سطح جامعه بین المللی وجود که فرانسه مکان مناسبی است که جعبه سیاه به انجا فرستاده شود. و بهمین خاطر ما ایران را تحت فشار قرار می‌دهیم که این جعبه سیاه را به آنجا بفرست.

این در حالی است که حسن رضایی‌فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، روز شنبه، ۲۸ دی، گفته بود که جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ در ایران است و «برنامه‌ای برای ارسال آن به کشور دوم نداریم».

این سخنان در حالی بیان شده که او پیشتر گفته بود ایران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی را در اختیار ندارد.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیایی بود که همه آنها کشته شدند.

کشورهای درگیر سقوط این هواپیما خواستار قبول کامل مسئولیت این حادثه توسط ایران، تحویل اجساد قربانیان، اجرای عدالت در رابطه با عاملان سقوط هواپیما و پرداخت غرامت هستند.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG