لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

توقف استفاده از وسایل پلاستیکی یک‌بارمصرف در کانادا، از دو سال دیگر


رقیب اصلی سیاسی ترودو گفته است که اگر در انتخابات برنده شود استفاده از پلاستیک یک‌بارمصرف را برمی‌گرداند
رقیب اصلی سیاسی ترودو گفته است که اگر در انتخابات برنده شود استفاده از پلاستیک یک‌بارمصرف را برمی‌گرداند

دولت کانادا تصمیم گرفته تا برای کمک به محیط زیست جهان از دو سال دیگر استفاده از پلاستیک یک‌بارمصرف را در این کشور ممنوع کند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه، ۲۰ خرداد، این مطلب را اعلام کرد و گفت که کشورش از سال ۲۰۲۱ میلادی این اقدام را عملی خواهد کرد.

هم‌اکنون کیسه‌های پلاستیکی، وسایل پلاستیکی و نی‌های و کارد و چنگال‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف اقیانوس‌های جهان و جانداران داخل آن را با خفگی روزافزون روبه‌رو کرده‌اند و جاستین ترودو روز دوشنبه ایجاد تغییر در این فاجعه را «یک چالش جهانی» خواند.

بنا بر گزارش‌ها، هرساله یک میلیون پرنده و بیش از ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی به خاطر گیر افتادن در تورهای پلاستیکی یا خوردن تکه‌های پلاستیک زخمی شده یا می‌میرند.

همچنین برآورد می‌شود که منشأ حدود ۷۰ درصد از زباله‌های پلاستیکی در دریاها وسایل یک‌بارمصرف پلاستیکی است.

نخست‌وزیر کانادا به رسانه‌ها گفت نهنگ‌ها هر روزه با شکمی پر از پلاستیک جان داده و اجسادشان در سواحل پراکنده می‌شود، و توضیح علل این موضوع توسط والدین برای کودکان هر روز سخت‌تر می‌شود.

با وجود تلاش‌هایی که تاکنون در زمینه بازیافت مواد پلاستیکی در سراسر جهان انجام شده، در کانادا نیز مانند بیشتر کشورهای جهان هم‌اکنون تنها کمتر از ۱۰ درصد از پلاستیک تولیدی بازیافت می‌شود.

دولت کانادا قصد دارد تا دو سال دیگر فهرستی از وسایل، ازجمله همزن‌های پلاستیکی، بشقاب‌ها و کارد و چنگال‌ها و نی‌های پلاستیکی را با مواد تجزیه‌پذیر جایگزین کند و همچنین اعلام کرده که طبق این طرح، تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۹۰ درصد از بطری‌های پلاستیکی هم باید در کانادا بازیافت شوند.

در همین حال، اندرو شیر، رهبر حزب محافظه‌کار و رقیب اصلی ترودو، گفته است که این تصمیمات «بر قیمت‌ها و ایجاد شغل تأثیر منفی دارد» و قول داده که اگر در انتخابات برنده شود همه این طرح را خنثی کرده و پلاستیک یک‌بارمصرف را برگرداند.

اما جاستین ترودو با ذکر این‌که «سه میلیون تن زباله پلاستیکی که کانادایی‌ها هرساله به‌دور می‌ریزند باعث تلف شدن ۸ میلیارد دلار کانادا در سال می‌شود» گفت که برنامه‌های بازیافت بیشتر پلاستیک قرار است در کشور ۴۲ هزار شغل دیگر ایجاد کند.

برآوردهای سازمان ملل نشان می‌دهد که تا کنون بیش از صد میلیون تن پلاستیک وارد آب‌های آزاد شده و این آلودگی هر سال ۱۰ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند. بیشتر این پلاستیک‌ها از رودخانه‌های چین و خاوردور وارد اقیانوس‌های جهان می‌شود.

منابع: خبرگزاری فرانسه، گاردین / پ.پ
XS
SM
MD
LG