لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

واکنش کاتالونیا به ضرب‌الاجل مادرید: مذاکره کنیم


کارلس پوج‌دمون، رهبر دولت کاتالونیا
کارلس پوج‌دمون، رهبر دولت کاتالونیا

رهبر دولت کاتالونیا بار دیگر اعلام کرد که این منطقه خواستار مذاکره با مادرید دربارهٔ استقلال از اسپانیا است و نسبت به تهدید نخست وزیر اسپانیا مبنی بر احتمال تعلیق خودمختاری کاتالونیا انتقاد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه (۲۰ مهر) گزارش کرده که کارلس پوج‌دمون این اظهارات را در واکنش به ضرب‌الاجل پنج روزه ماریانو راخوی به دولت خودمختار این منطقه که خواستار شفاف‌سازی دربارهٔ وضعیت استقلال خود شده بود، بیان کرده‌است.

پس از آنکه پوج‌دمون و سایر رهبران کاتالان اعلامیه استقلال از اسپانیا را امضا کردند، آقای راخوی در تلویزیون اسپانیا ابه طور رسمی از رهبران کاتالونیا خواست که بگویند آیا اعلام استقلال کرده‌اند یا خیر.

وی آنها را تهدید کرد در صورت مثبت بودن پاسخ، بر اساس ماده ۱۵۵ قانون اساسی این کشور، مادرید اقتدار مرکزی خود را بر مناطق نیمه‌مستقل اعمال می‌کند و خودمختاری این منطقه معلق خواهد شد.

پوج‌دمون نیز در واکنش به این تهدید گفته در حالی که ما تقاضای مذاکره کرده‌ایم، به عنوان پاسخ، ماده ۱۵۵ قانون اساسی را روی میز می‌گذارند. «پیام را گرفتیم».

آسوشیتدپرس نوشته که این بند از قانون اساسی اسپانیا تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته‌است.

رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا پیشتر از نمایندگان مجلس این منطقه خواسته بود برگزاری همه‌پرسی استقلال را متوقف کنند تا باب مذاکره با مادرید باز باشد؛ اما این همه‌پرسی برگزار شد.

این در حالی است که دولت مرکزی اسپانیا اعلام کرده تا وقتی موضوع استقلال در میان باشد، با مقام‌های منطقه‌ای کاتالان مذاکره نخواهد کرد.

معاون نخست وزیر کاتالونیا هم خواستار مذاکره و نه «مقابله و تهدید» مادرید شده‌است.

یک سخنگوی دولت منطقه‌ای کاتالونیا هم مادرید را تهدید کرده که توقف اجرای روند استقلال، به معنای «بازگشت به عقب» از سوی این منطقه نیست.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا، با وجود مخالفت شدید مادرید انجام شد، و رهبران منطقه کاتالونیا گفته‌اند بیش از ۴۰ درصد از واجدین شرایط در آن شرکت کرده و ۹۰ درصد از آن‌ها خواستار جدایی از اسپانیا شده‌اند.

دولت مرکزی اسپانیا با استناد به قانون اساسی آن کشور، که در پی مرگ ژنرال فرانکو، واپسین دیکتاتور اسپانیا، در سال ۱۹۷۸ میلادی به تصویب رسید، می‌گوید این همه‌پرسی غیرقانونی است.

کاتالونیا منطقه‌ای ثروتمند در اسپانیا است که زبان و فرهنگ خود را دارد و در صورت جدایی از مادرید، بخشی از صادرات و اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG