لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

مقام نظامی ایران: کشتی بریتانیایی به جای مسیر ورودی از مسیر خروجی تنگه هرمز وارد شده بود


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در گفت‌وگو درباره دلایل توقیف نفتکش بریتانیا در خلیج فارس مدعی شد که این نفتکش «به جای این که از مسیر ورودی وارد هرمز شود، بالعکس از مسیر پر ترافیک خروجی وارد» تنگه شده است.

حسین خانزادی در مصاحبه با وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیما، که روز سه‌شنبه، اول مردادماه، منتشر شد همچنین مدعی شد که این کشتی «سامانه ویژه ردیابی [خود] را خاموش کرده بود».

آقای خانزادی گفت که احتمال دارد بریتانیا «تعدادی از نیرو‌های نظامی خود را بر روی عرشه این ناو مستقر کرده باشند» و این موضوع در حال بررسی است.

پیش از این مقامات جمهوری اسلامی سخنان متناقضی را درباره دلایل توقیف کشتی بریتانیایی بیان کرده‌اند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، صبح روز شنبه، ۲۹ تیرماه، دلیل توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس را تصادف این نفتکش با یک قایق ایرانی و «بی‌توجهی»اش به پیام‌های قایق عنوان کرده بود.

با این حال برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله رئیس مجلس و فرمانده بسیج صراحتا توقیف کشتی بریتانیا را «جواب» به توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق دانسته بودند.

این در حالی است که روز دوشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفت: «به هیچ عنوان بحث تلافی نیست، بلکه یک اقدام حقوقی درست و بجا از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

مقامات بریتانیا ادعاهای مقامات ایران درباره نقض قوانین بین‌المللی توسط کشتی بریتانیایی را رد کرده و اقدام جمهوری اسلامی را «دزدی دریایی» خوانده‌اند.

آقای خانزادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که ایران «پهپاد‌های قاره‌پیما» را «در اختیار دارد و اگر ضرورت داشته باشد حتما از آنها استفاده» خواهد کرد.

وی اضافه کرد: «هدایت برد بلند این نوع هم می‌تواند با لینک ارتباطی و هم از طریق کات‌لینک صورت گیرد، این کار اشاره به این نکته دارد که دشمن در جایی ما را می‌بیند و در جایی دیگر هم نمی‌تواند ببیند. این پهپاد‌ها در منطقه گسترده اقیانوس هند هم در حال استفاده است.»

آقای خانزادی توضیح بیشتری درباره این پهپادها نداد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران، سال ۹۲ گفته بود: «امروز این توان در پهپادهای ایرانی وجود دارد که تا سرزمین‌های اشغالی پرواز کنند؛ البته در این زمینه شاهد ۱۲۹ ‌یکی از ده‌ها پهپادی است که می‌تواند تا عمق تل‌آویو پرواز کند.»

منابع: وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG