لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

هزینه‌های نظامی چین در سال ۲۰۲۰ با آهنگ کندتری افزایش می‌یابد


کاهش آهنگ رشد هزینه‌های نظامی چین به احتمال زیاد به پیامدهای ناشی از شیوع کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید نیز مرتبط است
کاهش آهنگ رشد هزینه‌های نظامی چین به احتمال زیاد به پیامدهای ناشی از شیوع کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید نیز مرتبط است

بنا بر گزارش ارائه‌شده در نخستین روز نشست پارلمان چین بودجه نظامی این کشور در سال جاری ۶.۶ درصد افزایش می‌یابد، که نشان می‌دهد نرخ کم‌تری از برآورد سال گذشته است، هرچند همچنان رقم چشم‌گیری‌ست.

بودجه نظامی چین در سال جاری در حدود ۱۷۸ میلیارد دلار معین شده، که حاکی‌ست آهنگ رشد آن کم‌تر از سال گذشته است. در سال گذشته رشد هزینه‌های نظامی چین ۷.۵ درصد تعیین شده بود.

خبرگزاری رویترز حتی می‌گوید این نرخ کندتر از روند افزایش هزینه‌های نظامی چین طی سه دهه گذشته است.

ناظران از نزدیک رقم بودجه نظامی سالیانه چین را زیر نظر دارند، چراکه نشانه سرعتی‌ست که این کشور به توان و ظرفیت‌های نظامی خود، به‌ویژه در رقابت با ایالات متحده می‌افزاید.

بر پایه برآورد انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، ایالات متحده، چین، هند، روسیه و عربستان در سال ۲۰۱۹ در صدر کشورها بر پایه هزینه‌های نظامی قرار داشتند. البته فاصله آمریکا با دیگر کشورها به مراتب بیشتر است.

کاهش آهنگ رشد هزینه‌های نظامی چین اما به احتمال زیاد به پیامدهای ناشی از شیوع کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید نیز مرتبط است.

چین مرکز اولیه شیوع این ویروس است. همه‌گیری بیماری، گسترش آن به کشورهای جهان و تعطیلی فعالیت‌های مالی، تولیدی و صنعتی در بسیاری از کشورها به‌طور چشم‌گیری بر اقتصاد تاثیر سوء گذاشته است.

اقتصاد چین در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال پیش، برای نخستین بار طی دست‌کم سه دهه، به میزان ۶.۸ درصد کوچک شده است.

آمار دولتی آن کشور حاکی‌ست تولید ناخالص داخلی ژانویه تا مارس، در مقایسه با سه ماه پیش، ۹.۸ درصد افت کرده و تولید صنعتی هم تا ۸.۴ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۸ بودجه نظامی چین رشد ۸.۱ درصدی را ثبت کرد که کل هزینه‌ها را به ۱۷۵ میلیارد دلار رسانده بود.

البته از آن زمان به بعد، حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، نیز هزینه‌های نظامی به دلیل مسائل دیگر، از جمله تنش‌های موسوم به «جنگ تجاری» با آمریکا، کاهش یافته بود.

با این حال ارتش چین در سال گذشته گام‌های مهمی در زمینه جنگ‌افزارهای تولید داخلی برداشت.

چین در سال گذشته ناو هواپیمابر شان‌دونگ، نخستین هواپیمابر ساخت داخل، را به آب انداخت و آن را از آبراه تایوان عبور داد. همچنین این کشور موشک قاره‌پیمای دی‌اف-۴۱ خود را نیز در ماه اکتبر رونمایی کرد، نسل چهارم از موشک‌های راهبردی و بالیستیک دونگ‌فنگ که تا آمریکا برد دارد.

بنا بر ارزیابی مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن، از ۲۵ بهمن سال پیش، آمریکا در سال گذشته با ۶۸۴ میلیارد دلار، در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار داشت.

بنا بر این برآورد در سال ۲۰۱۹، ارزش واقعی هزینه‌های نظامی در سطح جهان به میزان ۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افزایش یافت.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG