لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

مسئله رزمایش تازه سپاه در دستور کار جلسه توجیهی پومپئو و سنا


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز پنجشنبه، ۹ مرداد، در جلسه‌ای توجیهی با کمیته روابط خارجی سنای این کشور شرکت کند.

گزارش‌ها حاکی است که موضوعات مربوط به ایران نیز در دستور کار این جلسه قرار دارند.

این نخستین بار طی ۱۵ ماه گذشته است که مایک پومپئو در چنین جلسه‌ای با سنا شرکت می‌کند و قرار است در مورد طیفی از موضوعات توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتورهای آمریکایی قصد دارند از آقای پومپئو در مورد تنش‌های پیش آمده با ایران به خاطر رزمایش نظامی اخیر سپاه پاسداران در خلیج فارس سؤال کنند.

اشاره آن‌ها به رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است که منجر به آماده‌باش نیروهای آمریکایی در قطر و امارات شد.

به گزارش «فاکس نیوز» به دنبال فرود آمدن سه موشک ایران در آب‌های نزدیک به پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی در قطر و امارات، این سربازان به حالت آماده‌باش درآمدند.

خبرگزاری صداوسیما همچنین تصاویری از پهپادهای نیروی هوافضای سپاه در جریان این رزمایش نشان داد که به ماکت ناو هواپیمابر شبیه‌سازی شده آمریکا حمله می‌کنند.

ناخدا یکم بیل اربن، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز هفتم مرداد پرتاب موشک‌های ایرانی در جریان این رزمایش را در منطقه‌ای که محل تردد متراکم کشتی‌هاست، «غیرمسئولانه و بدون ملاحظه» توصیف کرد.

با وجود این انتقاد، خبرگزاری صداوسیما روز هشتم مرداد از شلیک دوباره موشک‌های بالستیک سپاه در رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» این‌بار «از اعماق زمین» خبر داد و تصاویر شلیک این موشک‌ها را منتشر کرد.

سخنگوی سنتکام شلیک موشک‌های یاد شده را تهدیدی بالقوه برای پایگاه‌های العدید قطر و ظفره امارات که میزبان نیروهای آمریکایی هستند، توصیف کرده است.

به نوشته رویترز، موضوعات دیگر در دستور کار جلسه پنج‌شنبه با سنا عبارتند از شدت گرفتن تنش‌ها بین ایالات متحده و چین، مسئله پاداش دادن روسیه به قاتلان سربازان آمریکایی در افغانستان و تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از آلمان.

پرسش در مورد برخی از موضوعات داخلی آمریکا و امور داخلی وزارت خارجه ایالات متحده نیز در دستور کار این جلسه قرار دارد.

منابع: رویترز،‌ پولیتیکو و رادیو فردا / پ.پ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG