لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

کیم جونگ‌اون «آماده» دیدار دوباره با ترامپ و «نگران» از روند مذاکرات است


کیم جونگ‌اون، روز ۱۷ دی ماه به چین سفر کرد و با شی جین‌پینگ دیدار کرد.
کیم جونگ‌اون، روز ۱۷ دی ماه به چین سفر کرد و با شی جین‌پینگ دیدار کرد.

خبرگزاری‌های دولتی چین و کره شمالی صبح روز ۲۰ دی ماه گزارش دادند که در جریان سفر اخیر رهبر کره شمالی به چین، کیم جونگ‌اون برای دیدار تازه با دونالد ترامپ، ابراز آمادگی، و در عین حال در مورد بن‌بست در مذاکرات ابراز نگرانی کرده‌است.

کیم جونگ‌اون، همسرش و شماری از مقام‌های ارشد کره شمالی روز ۱۷ دی ماه به چین سفر کردند. رهبر کره شمالی در این سفر با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کرده‌است.

با گذشت سه روز از این سفر رسانه‌های دولتی دو کشور بخشی از گفت‌وگوی رهبران خود را منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی شین‌هوا به نقل از کیم جونگ‌اون می‌گوید «جمهوری دمکراتیک خلق کره (شمالی) همچنان متعهد به روند غیر اتمی شدن و حل مسائل مربوط به شبه‌جزیره کره است و تلاش می‌کند تا دیدار دوم بین رهبران ایالات متحده و کره شمالی برای دستیابی به نتایجی قابل قبول برای جامعه جهانی، برپا شود».

خبرگزاری شین‌هوا می‌گوید رئیس‌جمهوری چین از دیدار مجدد کیم و ترامپ حمایت کرده و گفته است: «چین آماده است در کنار کره شمالی و طرف‌های دیگر، نقشی سازنده و مثبت برای حفظ صلح و ثبات و غیر اتمی‌شدن شبه‌جزیره کره، ایفا کند».

بنا بر گزارش‌ها کیم جونگ‌اون در دیدار با شی جین‌پینگ در عین حال ابراز امیدواری کرده‌است که «نگرانی‌های منطقی» پیونگ‌یانگ جدی گرفته شود و برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب در شبه‌جزیره کره، پاسخ مناسبی به آن‌ها داده شود.

در گزارشی که صبح روز پنج‌شنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرده گفته شده رهبر آن کشور در مورد بن‌بست در مذاکرات و روند بهبود روابط واشینگتن و پیونگ‌یانگ «ابراز نگرانی» کرده‌است.

در این گزارش، کیم تاکید کرده است که «موضع اولیه او برای دستیابی به راه‌حل به‌شکل صلح آمیز و از طریق گفت‌وگو، تغییری نکرده‌است».

تحولات چند روز اخیر گام‌هایی‌ست که برخی معتقدند در نهایت به دیدار تازه میان کیم و ترامپ می‌انجامد.

رهبر کره شمالی در پیام سال نوی میلادی خود در عین حال که برای دیدار مجدد با رئیس‌جمهوری آمریکا و حرکت در مسیر غیر اتمی شدن ابراز آمادگی کرده بود، هشدار داده بود «اگر صبر ما پایان یابد، راه تازه‌ای در پیش خواهیم گرفت».

با این همه اندکی بعد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت از رهبر کره شمالی یک «نامه فوق‌العاده» دریافت کرده است و افزود منتظر برگزاری دومین نشست خود با او است.

روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون به نقل از منابع خبری خود، روز گذشته گزارش داده بود دیدار تازه کیم از چین پس از پاسخ ترامپ به نامه رهبر کره شمالی، انجام شده‌است.

شماری از تحلیل‌گران می‌گویند سفر رهبر کره شمالی به چین در آستانه برگزاری مذاکرات احتمالی میان کیم و ترامپ و برای «هماهنگی» میان پیونگ‌یانگ و پکن صورت گرفته‌است.

رهبران کره شمالی و آمریکا در بهار گذشته در سنگاپور دیدار و برای حرکت به‌سوی غیر اتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند. با این حال گام‌های عملی مشخصی از آن زمان برداشته نشده‌است. آمریکا می‌گوید رفع تحریم‌ها تنها پس از خلع سلاح کامل کره شمالی صورت می‌گیرد و کره شمالی در مورد ادامه تحریم‌ها و مسائل دیگر مانند بن‌بست در امضای پیمان صلح دو کره ابراز نارضایتی کرده‌است.

شین‌هوا، یون‌هاپ، آساهی شیمبون، رویترز، خبرگزاری فرانسه|ت|خ
XS
SM
MD
LG