لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

«پیشنهاد سه میلیارد دلاری چین» برای توسعه میدان یادآوران


 یک حوزه نفتی در ایران (عکس از آرشیو)
یک حوزه نفتی در ایران (عکس از آرشیو)

روزنامه وال استریت ژورنال طی گزارشی می گوید که شرکت «سینوپک» چین که یکی از مشتریان عمده نفت جمهوری اسلامی هست، به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد داده است در ازای دریافت نفت، پروژه سه میلیارد دلاری میدان یادآوران را توسعه دهد.

تولید کنونی این میدان روزانه ۹۰ هزار بشکه است و با توسعه آن، سطح تولید دو برابر خواهد شد.

وال استریت ژورنال با استناد به منابع آگاه گزارش داده است که این شرکت امیدوار است چین در ماه مه دوباره بتواند معافیت نفتی از آمریکا بگیرد و در ازای دریافت نفت، میدان یاد شده را توسعه دهد. منابع آگاه که نامی از آنها برده نشده، به این روزنامه گفته اند که شرکت یاد شده، قصد خود برای توسعه میدان یادآوران را به آمریکا اطلاع داده است.

این گزارش می افزاید که امید چین به گسترش همکاریها در حالی است که ایتالیا و یونان، دو مشتری اروپایی نفت جمهوری اسلامی به‌رغم داشتن معافیتهای تحریمی، به‌خاطر پیچیده شدن تحریمها و موانع، خرید نفت ایران را متوقف کرده اند.

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ایران، سینوپک فاز اول میدان یادآوران با ۳۴ میلیارد بشکه ذخایر را توسعه داده است.

فاز اول این میدان سال گذشته میلادی تکمیل شد و هم اکنون روزانه ۹۰ هزار بشکه تولید دارد.

ایران در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت سینوپک، مجموعا در توسعه فاز اول میدان کمی بیش از سه میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

البته این میدان عظیم، به غیر از دو فاز یاد شده، فاز سوم نیز دارد که هدف از آن رساندن سطح تولید روزانه میدان به ۳۰۰ هزار بشکه است.

هم اکنون شرکت سینوپک در چهارچوب قرارداد، بجای دریافت پولی که سرمایه گذاری کرده است، بخشی از نفت تولیدی فاز اول میدان یادآوران را تحویل می گیرد.

البته، به غیر از سینوپک، شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین نیز میدان آزادگان شمالی با حدود ۵.۵ میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت را توسعه داده و مانند شرکت سینوپک قرارداد بیع متقابل با ایران امضا کرده است. فاز اول آزادگان شمالی نیز تقریبا تکمیل شده و هم اکنون روزانه ۷۵ هزار بشکه تولید دارد.

سی‌ان‌پی‌سی همان شرکتی است که همراه توتال فرانسه قرارداد ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کرد و بعد از خروج شرکت توتال، سهم آن را نیز خریده و هم اکنون سهمی ۸۰ درصدی در پروژه فاز ۱۱ دارد. رویترز اخیرا گزارش داد که این شرکت چینی بخاطر فشارهای آمریکا، آغاز سرمایه گذاری در فاز ۱۱ را تعلیق کرده است.

امید سینوپک به تمدید تحریمهای آمریکا برای ادامه خرید نفت ایران در حالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی که چهارشنبه ۲۶ دی ماه منتشر کرد، می گوید که انتظار نمی رود آمریکا بعد از ماه مه (اردیبهشت سال آینده) معافیت نفتی هشت کشور مشتری نفت ایران را تمدید کند.

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز اخیرا اعلام کرد که در ماه مه، آمریکا معافیت مشتریان ایران برای خرید نفت را تمدید نخواهد کرد.

صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی، دسامبر،به حدود یک میلیون بشکه، یعنی کمتر از نیمی از میزان صادرات ایران در سال گذشته خورشیدی رسیده است.

منابع: وال استریت ژورنال، شرکت ملی نفت ایران، رویترز. د.خ
XS
SM
MD
LG