لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

چین تحقیق بیشتر سازمان بهداشت جهانی در مورد منشاء ویروس کرونا را رد کرد


ژنگ ییژین، معاون ریاست کمیسیون ملی بهداشت چین
ژنگ ییژین، معاون ریاست کمیسیون ملی بهداشت چین

معاون ریاست کمیسیون ملی بهداشت چین روز پنجشنبه ۳۱ تیر ضمن «ابراز تعجب» از مطرح شدن احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه میکروب‌شناسی ووهان گفت دولت این کشور نمی‌تواند طرح سازمان بهداشت جهانی برای مرحله دوم تحقیق در مورد منشاء کووید ۱۹ را بپذیرد.

ژنگ ییژین در یک نشست خبری در مورد منشاء این بیماری، فرضیه نشت ویروس از آزمایشگاه را با علم و منطق مغایر دانست.

به باور برخی تحلیلگران، تحقیق در مورد منشاء ویروس کرونا به مسئله‌ای دیپلماتیک بدل شده و مناسبات چین با آمریکا و متحدان غربی واشینگتن را تیره کرده است.

آمریکا و کشورهای غربی می‌گویند حکومت چین در مورد اولین روزهای وقوع همه‌گیری ویروس شفاف نبوده است و در مقابل چین منتقدان را به سیاسی کردن این موضوع متهم می‌کند.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، هفته گذشته اذعان کرد که پس از پایان تحقیقات هیئت اعزامی این سازمان به چین، احتمال نشت ویروس کرونا از آزمایشگاه شهر ووهان با شتاب کنار گذاشته شد. اولین موارد شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان شناسایی شد.

بیشتر کارشناسان بر این باورند که احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه بسیار ضعیف است اما سوال اساسی این است که با وجود چنین احتمال ضعیفی، تحقیقات در این مورد باید ادامه پیدا کند یا نه.

اولین مرحله تحقیقات در بهار امسال توسط هئیت اعزامی سازمان بهداشت جهانی به چین و در همکاری با کارشناسان چینی انجام شد. محل اصلی تحقیقات آن‌ها شهر ووهان بود.

این هیئت در گزارش نهایی خود که در ماه مارس منتشر شد نشت ویروس از آزمایشگاه شهر ووهان را بعید دانست و گفت انجام تحقیقات بیشتر ضروری نیست. اما برخی منتقدان می‌گویند که گردآورندگان این گزارش به شروط دولت چین تسلیم شده‌اند.

ژنگ ییژین در بخش دیگری از نشست خبری روز پنج‌شنبه گفت در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان هیچ ویروسی وجود ندارد که بتواند به‌طور مستقیم به انسان منتقل شود. او ادعای ابتلای کارمندان این آزمایشگاه و انتقال ویروس به ساکنان شهر ووهان را «بی‌اساس» خواند.

هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود اعلام کرد که ویروس کرونا به احتمال فراوان توسط جانوری مانند خفاش به انسان منتقل شده است. آن‌ها پس از بررسی وضعیت بازار جانوران زنده در شهر ووهان توصیه کردند که در مراکز نگهداری این جانوران و زنجیره توزیع آن‌ها از جمله بازار ووهان باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

معاون ریاست کمسیون ملی بهداشت چین در پایان نشست خبری خود تصریح کرد این کشور همواره از تحقیقات علمی در مورد ردگیری منشاء ویروس کرونا حمایت کرده است اما در عین حال با «سیاسی کردن» تحقیقات مخالف است.

با استفاده از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و وب‌سایت رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG