لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

چین: تظاهرات اعتراضی در هنگ کنگ به «تروریسم» نزديک شده است


درگیری نیروهای پلیس و معترضان در فرودگاه هنگ کنگ
درگیری نیروهای پلیس و معترضان در فرودگاه هنگ کنگ

دولت چین روز چهارشنبه ۲۳ مرداد هشدار داد که تظاهرات اعتراضی در هنگ‌کنگ به «تروریسم» نزديک شده است. همزمان فرودگاه هنگ‌کنگ که به دلیل تجمع معترضان تعطیل شده بود پروازهای خود را از سر گرفت.

ترمینال فرودگاه هنگ‌کنگ شامگاه سه‌شنبه صحنه هجوم ماموران پلیس مسلح به معترضانی بود که در ترمینال فرودگاه تجمع کرده بودند. پلیس ضمن استفاده از گاز فلفل چند نفر را نیز بازداشت کرد.

طی دو روز گذشته اکثر پروازها در این فرودگاه مهم و پر رفت‌وآمد قطع شده بود. از سویی اداره امور هنگ کنگ و ماکائو دولت چین در پکن اعلام کرد رفتار معترضان در فرودگاه با تروریسم تفاوتی نداشته و خواستار مجازات شدید معترضان شد.

تظاهرات و درگیری معترضان با پلیس هنگ کنگ طی ده هفته اخیر جدی‌ترین بحران در هنگ کنگ از سال ۱۹۹۷ و تحویل اداره امور این ناحيه از بریتانیا به چین است.

چند ده نفر از تظاهرکنندگان که هنوز در فرودگاه هستند پلاکاردی در دست داشتند که روی آن خطاب به مسافران نوشته شده بود: «به خاطر آنچه که دیروز اتفاق افتاد عمیقا متاسفیم. ما به شدت تحت فشار بودیم و تصمیم‌های نادرستی گرفتیم. لطفا پوزش ما را بپذیرید».

روز سه‌شنبه در جریان حوادثی که وقوع آن در هنگ کنگ غیر قابل تصور بود در ورودی ترمینال فرودگاه بین معترضان و نیروهای پلیس درگیری شدیدی روی داد.

معترضان که از پنج روز پیش در فرودگاه تجمع کرده بودند با طلوع آفتاب از محوطه فرودگاه عقب‌نشینی کردند.

هنوز مشخص نیست که ساکنان هنگ کنگ از این حرکت معترضان حمایت می‌کنند یا نه. همزمان با این حوادث اقتصاد هنگ کنگ لطمه خورده است.

معترضان در پیامی که در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر شد گفتند: «قول می‌دهیم حوادث را بررسی کرده و شرایط را بهتر کنیم. ببخشید که بی‌ملاحظه بودیم. نگرانيم که به دليل اشتباهات ما حمایت شما از این جنبش را از دست بدهیم».

تظاهرات هفته‌های اخیر در هنگ کنگ در اعتراض به مقررات جدید در مورد استرداد متهمان از هنگ کنگ به چین آغاز شد. این مقررات اگرچه لغو شد، اما اعتراضات به مرور به حرکت گسترده‌تری برای دمکراسی بدل گشت.

بازداشت یک خبرنگار روزنامه چینی «گلوبال تایمز» که توسط حزب کمونیست اداره می‌شود از سوی معترضان و آزار مرد دیگری که به گفته آنها مامور مخفی پلیس چین بوده باعث شد که دولت چین در برخورد با حوادث سه‌شنبه شب در فرودگاه شدیدترین لحن را به کار ببرد.

روزنامه رسمی حزب کمونیست چین در مقاله‌ای خواستار استفاده از «سلاح قانون» برای احیا نظم شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین خبرنگار بازداشت شده را به عنوان قهرمان ستودند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه وضعیت هنگ کنگ را «پیچیده» توصیف کرد و گفت دولت چین نیروهای نظامی را به جوار مرز هنگ کنگ اعزام کرده است.

او در جریان دیداری از شهر موریستاون در ایالت نیوجرسی به خبرنگاران گفت: «به نظرم این به نفع آزادی تمام خواهد شد. امیدوارم برای همه از جمله چین نتیجه بدهد».

روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در روزهای اخیر گزارش داد که نیروهای پلیس از قرار معلوم برای تمرین در شهر شنژن در همسایگی هنگ کنک تجمع کرده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی، دولت چین درخواست ورود دو کشتی جنگی آمریکا به هنگ کنگ در هفته‌های آینده را رد کرده و همزمان یک سناتور آمریکایی هشدار داد که اگر دولت چین در هنگ کنگ دخالت کند این منطقه موقعیت اقتصادی ویژه خود را از دست خواهد داد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG