لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

واکنش‌ها در واشینگتن و پکن پس از افزایش تعرفه کالاهای چینی


میدان تیانانمن در پکن؛ ایالات متحده تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را به ۲۵ درصد افزایش داده‌است
میدان تیانانمن در پکن؛ ایالات متحده تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را به ۲۵ درصد افزایش داده‌است

مشاور اقتصادی دونالد ترامپ پذیرفته‌است که افزایش تعرفه کالاهای چینی از جیب هر دو طرف، یعنی هم آمریکا و هم چین، پرداخت خواهد شد. ترامپ از تصمیم خود برای افزایش تعرفه‌ها دفاع کرده و پکن می‌گوید «میوه تلخی» که به ضررش باشد را نخواهد چشید.

مقام‌های دولت ترامپ در ۱۶ اردیبهشت ماه، پس از آن‌که گفتند چین از تعهدات اولیه خود عدول کرده‌است، خبر از افزایش تعرفه‌ها دادند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده خود یک روز پیش از آن در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود تعرفه‌های ۱۰ درصدی ۲۰۰ میلیارد کالا به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت و بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین نیز «به‌زودی» با ۲۵ درصد تعرفه روبه‌رو خواهند شد.

افزایش تعرفه‌ها در جریان مذاکرات اقتصادی دو کشور معلق شده بود و پست توئیتری آقای ترامپ و اظهارات مقام‌های دولت او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد. برخی گزارش‌ها حاکی‌ست چین عقب‌نشینی عمده‌ای در برخی از تعهدات اولیه در جریان مذاکرات انجام داده‌است.

روز یک‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید با حضور در شبکه خبری «فاکس» و در پاسخ به این پرسش که «این بازرگانان و مصرف‌کنندگان آمریکایی هستند که [بابت افزایش تعرفه‌ها] باید پول بدهند»، پاسخ داد «بله، من مخالف این [نظر] نیستم».

لری کودلو افزوده است «هر دو طرف بابت آن پول می‌دهند» و تاکید کرده است که اقتصاد چین از کاهش صادرات به ایالات متحده «ضرر خواهد کرد»، نه به خاطر پرداخت‌های ناشی از افزایش تعرفه‌.

کارل وینبرگ، اقتصاددان ارشد موسسه پژوهشی «های فرکوئنسی اکانامیکس» به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است از آن‌جایی که بسیاری از کالاهای صادراتی از چین، در خود چین تولید می‌شوند، بسیاری از صادرکنندگان آمریکایی چاره‌ای نخواهند داشت جز این‌که تعرفه‌ها را پرداخت کنند: «یعنی اگر می‌خواهید یک آی‌پد جدید بخرید، این شما هستید که تعرفه ناشی از واردات را پرداخت خواهید کرد، و نه یک کارگری که جایی در چین مشغول کار است».

از سوی دیگر اما رئیس‌جمهوری ایالات متحده از افزایش تعرفه‌ها دفاع کرده‌است. دونالد ترامپ می‌گوید ایالات متحده «در برابر چین، درست همان‌جایی ایستاده که باید بایستد» و پکن «توافق‌هایش با ما را نقض کرده» و بعد خواستار مذاکرات مجدد شده‌است.

ترامپ افزوده «خریداران آمریکایی می‌توانند (در بهترین حالت) در خود ایالات متحده دست به تولید کالا بزنند، یا از کشورهایی که تعرفه شاملشان نشده خرید کنند».

دونالد ترامپ بارها از داد و ستد و تراز بازرگانی بین دو کشور انتقاد کرده و دولت او نیز شدیدا به آنچه «سرقت مالکیت فکری و معنوی» محصولات آمریکایی توسط چین می‌نامد، اعتراض کرده‌است.

چین نیز به افزایش تعرفه‌ها واکنش نشان داده‌است. وزارت بازرگانی چین، از تعرفه‌های تازه «عمیقا» ابراز تاسف کرده و گفته دست به «اقدامات متقابل لازم» خواهد زد.

روزنامه «پیپلز دیلی» که تحت کنترل حزب حاکم چین قرار دارد، روز دوشنبه گفته است «چین هرگز احترامی که به کشور وجود دارد را هدر نمی‌دهد، و هرگز نباید انتظار داشت میوه تلخی را بچشد که به زیان منافع بنیادین آن است». این روزنامه در عین حال می‌گوید چین آماده است به میز مذاکرات بازگردد، هرچند حاضر نخواهد شد اصول مهم را نادیده بگیرد.

به گزارش رویترز لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، گفته «به احتمال زیاد» دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ، رهبران آمریکا و چین، در جریان نشست گروه ۲۰ در ژاپن، در اواخر ژوئن، دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

اسوشیتدپرس، رویترز، فاکس، پیپلزدیلی|ت
XS
SM
MD
LG