لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

سفر رئیس ‌جمهوری چین به کره شمالی قبل از دیدار با ترامپ


رئیس ‌جمهوری چین روز پنج‌شنبه، ۳۰ خردادماه، طی سفری به کره شمالی با کیم جونگ اون،‌ رهبر این کشور، دیدار کرد.

شی جین‌پینگ اولین رئیس ‌جمهور چین است که طی ۱۴ سال گذشته و با اوج گرفتن تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای کره شمالی به این کشور سفر می‌کند.

چین همچنین در چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ رای داده است، اما به طور سنتی روابط نزدیکی با کره شمالی دارد و رهبر کره شمالی طی سال گذشته چهار سفر به چین داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران چین و کره شمالی در حال کار برای بهبود روابط کشورهای خود هستند، اما آقای شی برای سفر متقابل به کره شمالی منتظر نتایج دیدارها و مذاکرات هسته‌ای کیم جونگ اون با دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا بود.

چین در عین حال خواستار سبک‌تر شدن تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ است.

بر اساس گزارش رسمی چین، رئیس جمهوری این کشور همراه با بانوی اول، وزیر خارجه و برخی مقامات دیگر راهی کره شمالی شده است.

این گزارش می‌افزاید در تمام راه‌های پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، پرچم چین برافراشته شده است.

به گفته لیم ائول‌چول، استاد دانشگاه کیونگنام در زمینه مطالعات کره شمالی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیونگ‌یانگ با میزبانی از رئیس‌ جمهوری چین می‌خواهد به آمریکا این پیام را ارسال کند که چین پشت کره شمالی است و واشینگتن «باید به سیاست فشار حداکثری خود پایان دهد».

این سفر همچنین فرصتی برای چین برای گسترش نفوذ منطقه‌ای خود است.

در فوریه سال جاری دومین دیدار و مذاکره دونالد ترامپ در هانوی، پایتخت ویتنام با رهبر کره شمالی به بن‌بست خورد.

ترامپ می‌گوید آنها در ازای از بین بردن تاسیسات اتمی و موشکی خود خواستار لغو همه «تحریم‌ها بودند». کره شمالی نیز مواضع «خودسرانه و نادرست» آمریکا را باعث شکست این مذاکرات اعلام کرده است.

سفر اخیر در حالی رخ می‌دهد که روابط چین و آمریکا نیز اخیرا دچار تنش شده و دو کشور علیه واردات کالا از یکدیگر تعرفه‌های سنگین وضع کرده‌اند.

قرار است هفته آینده رهبران چین و آمریکا در نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، موسوم به «گروه ۲۰» دیدار کنند.

این گزارش می‌افزاید آقای شی می‌تواند بعد از دیدار از پیونگ‌یانگ «برخی اهرم‌ها» را برای مذاکره با ترامپ به دست آورد.

آقای شی طی اقدامی نادر، با انتشار یادداشتی در روزنامه دولتی کره شمالی روابط دو کشور را «عوض‌نشدنی» اعلام کرده و «طرحی عظیم» برای آوردن ثبات دائمی به آسیای شرقی پیشنهاد داده است.

وی گفته است چین برای استحکام روابط کره شمالی با دیگران و هماهنگی‌های لازم نقش ایفا خواهد کرد.

با این‌ حال کره شمالی همچنین سدی در مقابل ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در کره جنوبی برای دور نگه ‌داشتن آنها از مرزهای چین است.

یونگ‌ وورک ریو، استاد دانشگاه سنگاپور، بر این اعتقاد است که اگر چین از کره شمالی به عنوان ابزار چانه‌زنی با ترامپ استفاده کند، دچار اشتباه شده است، چرا که آمریکا مسائل امنیتی و اقتصادی را جداگانه مد نظر قرار می‌دهد، اما اگر بتواند با فشار، کره شمالی را قانع به برچیدن برنامه هسته‌ای کند، می‌تواند از آمریکا در مذاکرات اقتصادی امتیازاتی بگیرد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG