لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

رئیس‌جمهوری چین به کره شمالی می‌رود


شی جین پینگ (راست) پیش از این با رهبر کر شمالی دیدار کرده است، اما ن اولین دیدار یک رییس جمهور چین از آن کشور طی ۱۴ سال اخیر است.
شی جین پینگ (راست) پیش از این با رهبر کر شمالی دیدار کرده است، اما ن اولین دیدار یک رییس جمهور چین از آن کشور طی ۱۴ سال اخیر است.

به گزارش رسانه‌های دولتی هر دو کشور شی جین پینگ، رییس جمهور چین روز پنجشنبه برای یک دیدار دو روزه به کره شمالی سفر می کند. این اولین دیدار یک رییس جمهور چین از آن کشور طی ۱۴ سال اخیر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز چین مهمترین متحد کره شمالی است و دیدار رییس جمهور این کشور همزمان با تداوم اختلاف کره شمالی و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور انجام می شود.

رسانه دولتی چین در گزارشی گفت:«دو طرف در مورد وضعیت شبه جزیره (کره) و پیشرفت‌های جدید در مسير یافتن راه حلی برای مسایل شبه جزیره گفتگو خواهند کرد.»

به گزارش این رسانه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی از مارس ۲۰۱۸ تاکنون چهار بار به چین سفر کرده و دیدار شی جین پینگ از کره شمالی همزمان با هفتادمین سال برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور انجام می شود.

رهبران آمریکا و کره شمالی سال گذشته در سنگاپور و در سال جاری نیز در ویتنام دیدار کردند ولی به اعتقاد صاحبنظران امید به پیشرفت مذاکرات دو طرف در مورد غیرهسته‌ای شدن کره شمالی از آن زمان تاکنون کاهش یافته است.

خبرگزاری فرانسه نیز می نویسد همزمان با تداوم تنش بین آمریکا و کره شمالی دولت چین مناسبات با پیونگ یانگ را تقویت کرده است.

زمان این دیدار که حدود یک هفته قبل از برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ است به احتمال فراوان موجب حساسیت واشنگتن خواهد شد. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده که در اجلاس گروه ۲۰ که در ژاپن برگزار خواهد شد با رییس جمهور چین در مورد جنگ تجاری بین دو کشور گفتگو کند.

در پی حمایت دولت چین از تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه حکومت کره شمالی به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور طی سالهای اخیر دو کشور تلاش کرده اند مناسبات خود را بهبود دهند.

با وجودی‌که رهبر کره شمالی در دو سال اخیر چهار بار به چین سفر کرده این اولین دیدار یک رییس جمهور چین از آن کشور از سال ۲۰۰۵ است.

با توجه به تنش در روابط تجاری چین و آمریکا رهبر چین با سفر به کره شمالی قصد دارد نفوذ آن کشور در پیونگ یانگ را به رییس جمهور آمریکا یادآوری کند. دیدار و مذاکره با رهبرکره شمالی برای آقای ترامپ اهمیت ویژه‌ای دارد هر چند این مذاکرات در مورد توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی به نتیجه‌ای نرسیده است.

به اعتقاد کارشناسان یکی از اهداف اصلی سفر رهبر چین به کره شمالی تاکید بر نقش مهم این کشور در بحران شبه جزیره کره است و پکن تلاش خواهد کرد از این مسئله در جنگ تجاری با آمریکا استفاده کند.

به گفته منابع مطلع در پیونگ یانگ رییس جمهور چین اصرار داشت این دیدار قبل از ملاقات او با دونالد ترامپ در اجلاس سران گروه ۲۰ انجام شود و اقدامات تدارکاتی برای انجام این دیدار ماه گذشته نهایی شد.

به گفته منابع دیپلماتیک در کره شمالی پس از چهار سفر رهبر این کشور به چین طی دو سال اخیر مقامات کره شمالی انتظار داشتند که برای حفظ ظاهر این بار رهبر چین باید به پیونگ یانگ سفر کند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ش.ر
XS
SM
MD
LG