لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

کاخ سفید: ترامپ و پوتین درباره پیمان هسته‌ای، ونزوئلا و گزارش مالر گفت‌وگو کردند


عکس از کنفرانس خبری مشترک دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در تابستان ۱۳۹۷
عکس از کنفرانس خبری مشترک دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در تابستان ۱۳۹۷

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۱۳ اردیبهشت گفت‌وگویی تلفنی با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین پیرامون موضوعات متعدد جهانی داشت.

این موضوعات شامل کنترل تسلیحات هسته‌ای، ونزوئلا، اوکراین، کره شمالی و گزارش رابرت مالر از تحقیقات خود درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ می‌شود.

آقای ترامپ که در همین روز دیداری نیز با پیتر پلگرینی، نخست وزیر اسلواکی، در کاخ سفید داشت به خبرنگاران گفت: «ما درباره یک توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردیم، امری که به واسطه آن از میزان [تسلیحات هسته‌ای] بکاهیم و بتوانیم تا حدی از دست این قدرت آتش عظیمی که هم‌اکنون در اختیار داریم، خلاص شویم.»

وی افزود که چین نیز در حین مذاکرات تجاری علاقه شدید خود را نسبت به این موضوع ابراز کرد که با ایالات متحده و روسیه در محدود کردن تسلیحات اتمی همراه شود.

ساعاتی پیش از آن سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرده بود که این دو رهبر درباره امکان یک معاهده اتمی چندجانبه میان ایالات متحده، روسیه و چین بحث کردند یا این که بر روی توافق استراتژیک هسته‌ای کنونی میان واشینگتن و مسکو کار کنند و متممی به آن بیفزایند.

روسیه و ایالات متحده، هر دو اوایل سال جاری میلادی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شدند. از سویی پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک که باراک اوباما و دیمیتری مدودوف، روسای جمهور سابق آمریکا و روسیه، در سال ۲۰۱۰ امضا کرده بودند، سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود. چین جزو هیچ کدام این پیمان‌ها نبوده است.

دونالد ترامپ همچنین به خبرنگاران گفت که «ونزوئلا یکی دیگر از موضوعات مورد بحث» در این مکالمه تلفنی بود.

روسیه از نیکلاس مادورو حمایت می‌کند، رئیس جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده است، اما ایالات متحده حامی خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا است که خود را رئیس جمهور موقت نامیده.

آقای ترامپ اظهار داشت: «او [پوتین] به دخالت در ونزوئلا فکر نمی‌کند، بلکه تمایل دارد که شاهد تحولات مثبت در ونزوئلا باشد، همان طور که من می‌خواهم.»

پیش‌تر سارا سندرز عنوان کرده بود که ترامپ به پوتین گفته که ایالات متحده کنار مردم ونزوئلا می‌ایستد و تاکید داشته که می‌خواهد کالاهای مورد نیاز مردم به داخل ونزوئلا برسد.

خانم سندرز سپس با تکرار موضع واشینگتن گفت که آمریکا در رابطه با ونزوئلا همه گزینه‌ها را در دست بررسی دارد.

وی افزود که رئیس جمهوری آمریکا در صورت نیاز هر کاری را که لازم باشد، انجام خواهد داد.

اما یکی دیگر از موضوعات مکالمه تلفنی رهبران آمریکا و روسیه، گزارش بازرس مالر بود. سارا سندرز اظهار داشت که رهبران آمریکا و روسیه مختصری درباره نکات اصلی این گزارش گفت‌‌وگو کردند و این که «هیچ تبانی صورت نگرفته است».

وی افزود که او اطمینان دارد آقای ترامپ و آقای پوتین، هر دو از مدت‌ها قبل به خوبی درباره یافته‌های رابرت مالر آگاهی داشتند چرا که این گزارش صحه بر آنچه گذاشت که کاخ سفید دو سال و نیم است تکرار می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها وقتی از خانم سندرز پرسیده شد که آیا آنها درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز که در گزارش آقای مالر به آن پرداخته شده است، گفت‌وگو کرده‌اند، پاسخ داد که دولت دونالد ترامپ خود را متعهد به تامین امنیت انتخابات ایالات متحده می‌داند.

وی اظهار داشت: «این دولت برخلاف دولت قبلی مسئله دخالت در انتخابات را جدی می‌گیرد.»

همین روز دونالد ترامپ در توییتر نیز به مکالمه تلفنی خود با رهبر روسیه پرداخت و نوشت: «مکالمه‌ای طولانی و بسیار خوب با رئیس جمهور روسیه، پوتین، داشته است».

وی در ادامه عنوان کرد: «همان‌طور که همواره و پیش از آن که این آزار و اذیت‌ها آغاز شود، گفته بودم، رابطه مسالت‌آمیز با روسیه، چین و هر کشور دیگری امر مثبتی است، نه یک امر منفی.»

گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه رهبران آمریکا و روسیه نخستین مکالمه آنها از زمان انتشار گزارش بازرس مالر بوده است. دونالد ترامپ این گزارش را شاهدی بر حقانیت خود می‌داند.

منابع: رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی، شبکه خبری ان‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ س.ن

XS
SM
MD
LG