لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

دمکرات‌ها برای دریافت گزارش کامل بازرس مالر «احضاریه صادر می‌کنند»


رابرت مالر هفته گذشته گزارش خود را به وزارت دادگستری ارائه کرد(عکس از آرشیو)
رابرت مالر هفته گذشته گزارش خود را به وزارت دادگستری ارائه کرد(عکس از آرشیو)

به نظر می رسد وزارت دادگستری آمریکا متن کامل گزارش رابرت مالر، بازرس ویژه تحقیقات مربوط به روسیه را تا فردا که مهلت تعیین شده از سوی دمکرات هاست منتشر نخواهد کرد و در نتیجه کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در روزهای آینده احضاریه‌هایی برای دریافت متن کامل این گزارش صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه، یک روز پس از پایان مهلت تعیین شده برای دریافت متن کامل گزارش، در مورد صدور این احضاریه ها رای گیری خواهد کرد.

هفته گذشته پس از انتشار یک خلاصه چهار صفحه‌ای از این گزارش توسط ویلیام بار، دادستان کل آمریکا روسای چندین کمیسیون مجلس نمایندگان خواستار دریافت متن کامل و ویرایش نشده گزارش بازرس مالر شدند.

آقای بار روز جمعه خطاب به روسای کمیسیون های قضایی مجلس سنا و مجلس نمایندگان گفت یک نسخه ۳۰۰ صفحه ای و ویرایش شده این گزارش تا اوایل آوریل و شاید زودتر منتشر خواهد شد.

در جلسه چهارشنبه کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان این احضاریه های به طور اتوماتیک صادر نخواهد شد ولی به جرولد نادلر رییس این کمیسیون اختیار خواهد داد تا آنها را صادر کند.

جرولد نادلر روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت:«همانطور که قبلا به صراحت گفته ام کنگره خواهان دریافت نسخه کامل و ویرایش نشده گزارش بازرس ویژه و دسترسی به تمامی مدارک و مستندات آن است. دادستان کل نشان داده که مهلت تعیین شده توسط من و روسای پنج کمسیون دیگر را رعایت نخواهد کرد و حاضر نیست برای تحویل دادن متن کامل و ویرایش نشده گزارش با ما همکاری کند.»

کمیسیون قضایی در جلسه روز چهارشنبه در عین حال قرار است در مورد صدور احضاریه برای تعدادی از مشاوران سابق دونالد ترامپ از جمله استیو بانن، مسئول سیاستگذاری، هوپ هیکس، مدیر روابط عمومی، رینس پریبوس، رییس دفتر، دونالد مک گان، مشاور حقوقی کاخ سفید و آن دونالدسون تصمیم گیری کند. آن دونالدسون قبل از کناره گیری هر دو از کاخ سفید از اعضای تیم حقوقی دونالد مک گان بود.

خبرگزاری رویترز می افزاید این پنج نفر در تحقیقات بازرس مالر در مورد احتمال ممانعت از تحقیقات و اجرای عدالت شاهدان اصلی بودند و کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان ماه گذشته با ارسال درخواست رسمی از آنها خواست تمامی مدارک خود در این زمینه را به کنگره تحویل دهند.

جرولد نادلر، رییس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان ضمن ابراز نگرانی در مورد ارسال مدارک مربوط به تحقیقات بازرس مالر «به خارج از کاخ سفید» گفت:«من از کمیسیون خواسته ام که برای ارائه این مدارک و دادن شهادت از سوی این افراد به من اختیار دهد تا در صورت لزوم احضاریه صادر کنم.»

ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا روز جمعه گفت برای پرهیز از افشای اطلاعات طبقه بندی شده که در حضور هیئت منصفه عالی مطرح شده و «پیشگیری از صدمات احتمالی ادامه این تحقیقات به حریم خصوصی و یا اعتبار افراد ثالت» قصد دارد گزارش بازرس مالر را قبل از انتشار ویرایش کند.

ویلیام بار در خلاصه ای که از گزارش رابرت مالر منتشر کرد گفت بازرس ویژه وزارت دادگستری برای اثبات همکاری و یا تبانی بین کارزار دونالد ترامپ با عوامل روسیه مدارک کافی به دست نیاورده و در مورد ممانعت از اجرای عدالت توسط رییس جمهور نیز بدون دادن نظر قطعی فقط مدارک مربوط به هر دو حالت را ارائه کرده است.

اما آقای بار در تفسیر خود از این گزارش یک گام فراتر رفت و گفت مدارک ارائه شده از سوی بازرس مالر برای محکوم کردن دونالد ترامپ به جرم ممانعت از اجرای عدالت در دادگاه کافی نیست.

دمکرات ها بارها تاکید کرده اند که می خواهند متن کامل و ویرایش نشده گزارش با تمامی مدارک و مستندات آن را ببینند و در مقابل جمهوری خواهان می گویند خواست دمکرات ها بیش از حد است.

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG