لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

ویلیام بار از اقداماتش در مورد گزارش بازرس مالر دفاع کرد


ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا
ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا

وزیر دادگستری آمریکا تحت فشار دمکرات‌ها در مجلس سنا از اقدامات خود در مورد گزارش بازرس مالر در زمینه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده دفاع کرد و گفت به رابرت مالر برای انجام تحقیقات اختیارات گسترده‌ای داده شد.

ویلیام بار در جلسه بررسی این موضوع که روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در کمیته قضایی مجلس سنا برگزار شد، گفت: «همان‌طور که می‌بینید به رابرت مالر اجازه داده شد که به هر شکلی که مناسب می‌داند این تحقیقات را انجام دهد».

او افزود بازرس مالر زمان، پول و منابع مورد نیاز برای انجام تحقیقات ۲۲ ماهه خود را در اختیار داشت.

دمکرات‌های کنگره آقای بار را به تلاش برای حفاظت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، در برابر اتهامات وارده متهم کرده‌اند. اما ویلیام بار از نحوه انتشار این گزارش و ویرایش و حذف بعضی از قسمت‌های آن دفاع کرد.

ویلیام بار که پس از برکناری جف سشنز از مقام وزیر دادگستری توسط دونالد ترامپ به این مقام منصوب شد به کمیته امور قضایی مجلس سنا گفت به اعتقاد او روسیه و چند کشور دیگر هنوز تهدیدی برای دخالت در انتخابات بعدی در آمریکا هستند.

او گفت که در جلسه بررسی صلاحیت خود قبل از عهده‌داری مقام وزارت دادگستری گفته بود سعی خواهد کرد تا حد ممکن بخش بیشتری از گزارش بازرس مالر را در اختیار کنگره و افکار عمومی قرار دهد و دقیقا همین کار را کرده است.

لیندسی گراهام، رئیس جمهوریخواه کمیته قضایی مجلس سنا، در حاشیه این جلسه گفت گزارش تحقیقات بازرس مالر نشان می‌دهد که کنگره باید از انتخابات آینده در سال ۲۰۲۰ در برابر دخالت کشورهای خارجی حفاظت کند.

اعضای دمکرات کمیته قضایی مجلس سنا به شدت از دادستان کل آمریکا انتقاد کردند.

دایان فاینستین، یکی از اعضای دمکرات کمیته قضایی، گفت: «برخلاف ادعای شما مبنی بر برائت کامل رئیس‌جمهوری گزارش بازرس ویژه حاوی شواهد محکمی است که نشان می‌دهد او اعمال خلافی انجام داده است».

رابرت مالر، بازرس ویژه وزارت دادگستری‌، در پایان تحقیقات خود به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای اثبات جرم تبانی و همکاری با عوامل روسیه وجود ندارد. ولی او دونالد ترامپ را از اتهام جلوگیری از اجرای عدالت و ممانعت از تحقیقات تبرئه نکرد.

ویلیام بار وزیر دادگستری و راد روزنستاین معاون او در نتیجه‌گیری خود اعلام کردند که شواهد ارائه شده در گزارش برای اثبات اتهام ممانعت از اجرای عدالت از سوی رئیس‌جمهوری کافی نیست.

در همین حال روز چهارشنبه جرولد نادلر رئیس دمکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت براساس توافقی که صورت گرفته بازرس مالر قرار است در ماه مه در این کمیته شهادت دهد. هنوز تاریخ دقیق این جلسه مشخص نشده است.

وزیر دادگستری آمریکا گفته است که با شهادت بازرس مالر در کنگره مخالفتی ندارد.

مهلت تعیین شده در احضاریه کنگره برای دریافت متن کامل گزارش بازرس مالر صبح امروز به وقت واشنگتن به پایان رسید.

چهار سناتور دمکرات که از نحوه برخورد ویلیام بار با گزارش بازرس مالر به شدت خشمگین هستند روز سه‌شنبه در نامه‌ای خطاب به بازرس داخلی وزارت دادگستری خواستار بررسی عملکرد او در این زمينه شدند.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه قبل از شروع جلسه کمیته قضایی سنا در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «نه تبانی، نه جلوگیری از تحقیقات. از این گذشته، وقتی که تبانی (ازسوی ترامپ) وجود نداشته و اعمال خلاف توسط طرف دیگر انجام شده چطور ممکن است جلوگیری از تحقیقات روی داده باشد؟»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG