لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۸

نسخه ناکامل گزارش مالر از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا منتشر شد


دونالد ترامپ در نخستین اظهار نظرش در مورد انتشار گزارش بازرس مالر گفت: «من روز خوبی را سپری می‌کنم».
دونالد ترامپ در نخستین اظهار نظرش در مورد انتشار گزارش بازرس مالر گفت: «من روز خوبی را سپری می‌کنم».

یک نسخه جرح و تعدیل شده از گزارش رابرت مالر، بازرس ویژه برای رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا منتشر شد و در اختیار کنگره و عموم قرار گرفت.

ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۹ فروردین قبل از تسلیم این متن دارای حذفیات به کنگره و انتشار علنی آن گفت: تحقیقات بازرس مالر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۱۶ را تایید کرده است.

ولی به گفته او، این تحقیقات شواهدی پیدا نکرده که تبانی و همکاری دونالد ترامپ و اعضای کارزار انتخاباتی او با روسیه را اثبات کند.

وزیر دادگستری آمریکا گفت: «پس از حدود دو سال تحقیق، هزاران احضاریه، صدها حکم جلب و مصاحبه با شهود بازرس ویژه تایید کرد که دولت روسیه به شکل غیرقانونی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرده ولی به این نتیجه نرسید که اعضای کارزار ترامپ و یا آمریکایی‌های دیگر با این اقدامات روسیه تبانی و همکاری کرده‌اند».

آقای بار در عین حال گفت این تحقیقات هیچ شواهدی مبنی بر تلاش دونالد ترامپ برای جلوگیری از تحقیقات نیافته است.

دونالد ترامپ در اولین واکنش خود به کنفرانس مطبوعاتی ویلیام بار، در صفحه توئیتر خود نوشت: «نه تبانی. نه جلوگیری از تحقیقات. برای تنفرجویان و دمکرات‌های چپ رادیکال بازی تمام شد».

او در نخستین اظهار نظرش در مورد انتشار گزارش بازرس مالر گفت: «من روز خوبی را سپری می‌کنم. نه تبانی و نه جلوگیری از تحقیقات. که البته هیچگاه چنین چیزی وجود نداشته و وجود نخواهد داشت. ما باید ریشه این مسائل را پیدا کنیم».

توضیحات روز پنجشنبه وزیر دادگستری آمریکا تکرار نتیجه‌گیری او از گزارش بازرس مالر است که روز ۲۴ مارس در نامه‌ای چهارصفحه‌ای خطاب به کنگره منتشر شد.

آقای بار در مورد نحوه تنظیم این گزارش برای انتشار علنی آن گفت هیچ بخشی از گزارش بر اساس «حقوق ویژه» رئیس‌جمهوری تغيير داده نشده ولی مقامات دولت دونالد ترامپ متن ویرایش شده گزارش را خوانده‌اند.

ويليام بار افزود با شهادت بازرس مالر در کنگره مخالفتی ندارد.

پس از پایان کنفرانس خبری ویلیام بار، متن ناکامل گزارش که در اصل ۴۰۰ صفحه است در اختیار کنگره قرار گرفت.

افزایش انتقاد دمکرات‌ها از دادستان کل آمریکا

پیش از انتشار این گزارش، دمکرات‌ها در کنگره آمریکا ویلیام بار را به محافظت از دونالد ترامپ در برابر یافته‌های زیان‌بار این گزارش برای رئیس‌جمهوری متهم کردند.

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان گفت: «ویلیام بار با اقدامات لجوجانه برای حفاظت از دونالد ترامپ اعتبار خویش و استقلال وزارت دادگستری را از بین برده است».

چاک شومر، رئیس فراکسیون دمکرات در مجلس سنا نیز گفت: «این روند حتی قبل از انتشار گزارش مسموم شده است. ویلیام بار به هیچ وجه نباید گزارش بازرس مالر را دستکاری کند و این کار او قبل از اینکه افکارعمومی متن کامل گزارش را ببیند نفرت‌انگیز است».

دونالد ترامپ همواره از تحقیقات بازرس مالر انتقاد کرده و آن‌ را «پیگرد مغرضانه» و «اقدام به کودتا» برای برکنار کردن او از مقام ریاست‌جمهوری توصیف کرده بود.

ویلیام بار می‌گوید هیچ بخشی از گزارش مالر تغيير داده نشده ولی مقامات دولت دونالد ترامپ متن ویرایش شده گزارش را خوانده‌اند.
ویلیام بار می‌گوید هیچ بخشی از گزارش مالر تغيير داده نشده ولی مقامات دولت دونالد ترامپ متن ویرایش شده گزارش را خوانده‌اند.

یکی از محورهای اصلی تحقیقات رابرت مالر احتمال تبانی کارزار دونالد ترامپ با روسیه با هدف پیروزی در انتخابات و اقدامات غیرقانونی او و نزدیکانش برای جلوگیری از پیشبرد تحقیقات در این زمینه بود.

بازرس مالر گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای خود را روز ۲۲ مارس به وزیر دادگستری تحویل داد. ویلیام بار دو روز بعد چکیده‌ای از این گزارش را به کنگره تسلیم کرد.

او در جمع‌بندی خود گفت: «این گزارش تبانی و همکاری کارزار دونالد ترامپ با روسیه در اقدامات مداخله‌جویانه آن کشور در انتخابات را اثبات نمی‌کند».

او در عین حال گفت شواهدی که این تحقیقات به آن دست یافته است برای اثبات ممانعت دونالد ترامپ از تحقیقات و جلوگیری از اجرای عدالت «کافی نیست».

دونالد ترامپ مدعی شد که چکیده منتشر شده توسط ویلیام بار «تبرئه کامل» او را ثابت می‌کند.

اما ویلیام بار در آن چکیده فقط یک جمله از گزارش بازرس مالر را به طور مستقیم نقل کرد. آن جمله این بود: «در حالی‌ که این گزارش به این نتیجه نمی‌رسد که رئیس‌جمهور مرتکب جرمی شده باشد ولی در عین حال او را تبرئه نمی‌کند».

ویلیام بار در چکیده گزارش در مورد تماس‌های مسئولان کارزار دونالد ترامپ با روسیه در دوران کارزار انتخاباتی و دوره انتقالی به کاخ سفید هیچ اطلاعاتی نداد. در عین حال توضیح نداد که چرا چندین نفر از مشاوران و نزدیکان آقای ترامپ در جریان این تحقیقات به اف بی‌آی، وزارت دادگستری و کنگره دروغ گفته‌اند.

دمکرات‌ها می‌گویند تقاضای خود برای انتشار متن ویرایش نشده گزارش بازرس مالر را در مراجع قضایی تعقیب خواهند کرد و در صورتی که متن علنی این گزارش به شدت ویرایش شده باشد با صدور احضاریه‌های قانونی تلاش خواهند کرد متن کامل و شواهد مندرج در گزارش را به دست بیاورند.

جری نادلر، رئیس کمیته امور قضایی مجلس نمایندگان روز چهارشنبه گفت: پس از مطالعه متن گزارشی که از سوی ویلیام بار منتشر خواهد شد احتمالا بازرس مالر و اعضای هیات تحقیق او را برای ارائه شهادت به کنگره دعوت خواهد کرد.

همزمان روز پنجشنبه دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه انتشار گزارش بازرس مالر را بی‌اهمیت توصیف کرد.‌

او گفت: «این برای ما مهم نیست. تمام گزارش‌هایی که تاکنون در این مورد منتشر شده چیزی نیست مگر اظهارات بی‌ربط و سرسری. دولت روسیه کارهای مهمتری دارد».

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG