لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

انتقاد شدید کاخ سفید از تحقیقات گسترده کمیته قضائی کنگره در مورد ترامپ


سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید

ساعاتی پس از انتشار خبر مربوط به آغاز تحقیقات گسترده کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد دونالد ترامپ، کاخ سفید آن را «شرم‌آور و توهین‌آمیز» توصیف کرد.

بیانیه‌ شدیداللحن سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید ۱۳ اسفند ماه منتشر شده است. ساعاتی پس از آن‌که کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد از ۸۱ نفر از مشاوران و افرادی که با رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه‌های مختلف، چه در جریان کارزار انتخاباتی و فعالیت‌های اقتصادی، همکاری کرده‌اند خواسته است مدارک لازم را تحویل دهند.

جرولد نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، روز دوشنبه گفت این تحقیقات بر «ممانعت از اجرای عدالت»، «فساد مالی» و «سوءاستفاده از قدرت» متمرکز خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش گفته است «امروز رئیس کمیته قضائی، نادلر، تحقیقاتی شرم‌آور و توهین‌آمیز را در ارتباط با اتهامات جعلی و تکراری که بازرس ویژه [پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا] و کمیته‌های هر دو مجلس کنگره آن‌ها را آزموده‌اند، بازگشوده است».

خانم سندرز رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان و اعضای حزب دمکرات که در این مجلس صاحب اکثریت هستند، را متهم کرده دنبال اثبات نقطه‌نظرات خود در جریان تحقیقات هستند «چراکه شدیدا نگران هستند روایت جعلی دو ساله آن‌ها از "تبانی روسیه" در حال فروریختن است».

پرونده مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اندکی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، توسط وزارت دادگستری آمریکا و زیر نظر بازرس ویژه، رابرت مالر، گشوده شد.

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، روسیه را متهم کرده‌اند برای یاری‌رساندن به ترامپ و به‌ ضرر هیلاری کلینتون، رقیب او از حزب دمکرات، دست به دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زده‌اند.

روسیه این اتهام را رد کرده‌است. آقای ترامپ بارها تاکید کرده که هیچ تبانی با روسیه صورت نگرفته و جریان تحقیقات را نیز «تصفیه حساب سیاسی» دمکرات‌ها به خاطر شکست خانم کلینتون توصیف کرده‌است.

۸۱ نفری که کمیته قضایی مجلس نمایندگان از آنها خواسته مدارک مربوطه را تحویل دهند، مسئولین موسسات اقتصادی دونالد ترامپ، کارزار انتخاباتی او، کمیته مسئول روند انتقالی از ستاد انتخاباتی به کاخ سفید و شماری از مقام‌های و مسئولان کاخ سفید را شامل می‌شود.

اسوشیتدپرس، رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG