لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

سی‌ان‌ان: تردد کشتی‌هایی که احتمالاً حامل تسلیحات مورد نیاز روسیه از ایران هستند در دریای خزر افزایش یافته است


Musa Jalil ship, collage
Musa Jalil ship, collage

گزارش‌ها از ادامۀ پروازهای هواپیماهای باری نظامی از ایران به روسیه و همچنین رفت‌وآمد کشتی‌ها با ردیاب‌های خاموش در دریای خزر حکایت دارد.

شبکۀ خبری سی‌ان‌ان جمعه پنجم خرداد به نقل از کارشناسانی که داده‌های کشتی‌ها را تحلیل می‌کنند گزارش داد ایران با استفاده از کشتی‌هایی که سیستم‌های موقعیت‌یابی خود را خاموش یا دستکاری کرده‌اند مسیری برای انتقال تسلیحات و تجهیزات مورد استفادۀ ارتش روسیه در اوکراین از جمله «پهپادهای انتحاری شاهد» ایجاد کرده است.

مسیری که به قول یک تحلیلگر شرکت امنیتی ئوس ریسک گروپ در محیطی عالی در جریان است چراکه کشورهای همسایه نسبت به آن «بی‌اعتنا» هستند و کشورهای غربی ابزار لازم را برای ممانعت از آن در اختیار ندارند.

به گفتۀ این تحلیلگر شمار کشتی‌هایی که داده‌های ردیابی خود را در خزر از دسترس خارج کردند بین ماه‌های اوت تا سپتامبر یعنی روزهایی قبل از آن‌که روسیه استفاده از پهپادهای مدل شاهد در اوکراین را آغاز کرد، افزایش یافت و تاکنون همچنان بالا مانده است.

کارشناسان مرکز لویدزلیست نیز می‌گویند در دریای خزر عمدتاً کشتی‌هایی با پرچم روسیه و ایران به‌ویژه کشتی‌هایی که «بالقوه» قادر به حمل سلاح هستند سیستم‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند.

سی‌ان‌ان با استفاده از داده‌های وب‌سایت مارین‌ترافیک، ارائه‌دهندۀ اطلاعات رفت‌وآمدهای دریایی، شش کشتی با پرچم روسیه و دو کشتی با پرچم ایران را رصد کرده که کارشناسان می‌گویند در طول جنگ روسیه علیه اوکراین «رفتار مشکوکی داشتند و احتمالاً با تجارت اسلحه مرتبط هستند».

بر اساس این گزارش، اغلب اوقات کشتی‌های یاد شده در مسیر رسیدن به بندر امیرآباد ایران و بندر آستراخان روسیه، سیستم‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران با نادیده گرفتن شواهد متعدد ادعا می‌کند در جنگ روسیه علیه اوکراین «بی‌طرف» است و روسیه نیز دریافت سلاح از ایران را همواره رد کرده است.

طرح این ادعاها در حالی است که مقام‌های دو کشور به طور روزافزون از توسعۀ روابط در همۀ زمینه‌ها و هم‌سویی در مقابل دشمن مشترک خبر می‌دهند.

در هفته‌های گذشته، روزنامۀ آمریکایی وال استریت جورنال گزارش داده بود که ایران از طریق دریای خزر در حال انتقال گلوله توپ و دیگر انواع جنگ‌افزار به روسیه است.

موج تازۀ حملات هوایی روسیه با پهپادهای ساخت ایران

اوکراین شب گذشته مجدداً هدف ده‌ها موشک و پهپاد انتحاری قرار گرفت. شمار پهپادهای مدل شاهد که روسیه تنها طی ماه جاری میلادی به اوکراین پرتاب کرده از ۲۰۰ فروند عبور کرد.

ستادکل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد ۲۳ فروند از ۳۱ پهپاد مدل شاهد و ۱۰ فروند از ۱۷ موشکی که روسیه طی شب و صبح جمعه به اوکراین پرتاب کرد سرنگون شده است.

کی‌یف برای سیزدهمین بار طی ۲۶ روز گذشته هدف حملۀ هوایی روسیه قرار گرفت و در حالی‌که دو شب قبل مناطق غربی اوکراین همراه با پایتخت مورد حمله قرار گرفته بودند، منطقۀ خارکیف و دنیپر در شرق و جنوب اوکراین هدف اصلی حملۀشب گذشته بود.

در پی تخریب بیمارستانی در دنیپرو دست‌کم ۱ نفر کشته و ۲۲ نفر از جمله ۲ کودک زخمی شدند.

این حمله در حالی انجام شد که رئيس‌جمهور اوکراین مجدداً از ایران خواست از حمایت تسلیحاتی از روسیه منصرف شود؛ پیام ولودیمیر زلنسکی به مردم ایران با واکنش‌های متضاد ایرانیان روبرو شد.

یوری ایگنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، جمعه با حضور در تلویزیون ملی به نقش مخرب ایران در جنگ اشاره کرد و گفت تا زمانی که تولید موشک در روسیه و تحویل پهپادهای انتحاری از ایران به روسیه ادامه دارد، حملات هوایی به شهرهای اوکراینی متوقف نخواهد شد؛ حملاتی که به گفتۀ این مقام اوکراینی، تأثیری بر وضعیت جبهه ندارد اما خرابی و تلفات گسترده در میان غیرنظامیان به بار می‌آورد.

با استفاده از گزارش سی‌ان‌ان، خبرگزاری‌های بین‌المللی و وب‌سایت رادیو فردا/آ.ر/آ.ت.
XS
SM
MD
LG