لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

برکناری فرمانده «تیپ امام صادق» پس از تجمع جنجالی در حوزه علمیه قم


حدود ۵۰ روز پس از تجمع جنجالی در حوزه علمیه قم و اعتراض تعدادی از مراجع تقلید به آن، حسین طیبی‌فر فرمانده «تیپ امام صادق» از سمت خود برکنار و به سمت معاونت امور روحانیون در کل سپاه منصوب شد.

براساس گزارش خبرگزاری حوزه علمیه قم، عزت‌الله معتمد به عنوان فرمانده جدید این تیپ معرفی و مراسم تودیع و معارفه روز دوشنبه ۹ مهر برگزار شده است.

آقای معتمد پیش از این نیز برای مدتی فرمانده این تیپ بوده است.

حسین طیبی‌فر فرمانده سابق «تیپ امام صادق» یکی از دو سخنران تجمع جنجالی در حوزه علمیه قم در روز ۲۵ مرداد بود که در آن تصویر یک شعار نوشته که تلویحا حسن روحانی را به سرنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی تهدید می‌کرد خبرساز شد.

در این تصویر٬ یک طلبه‌ پلاکاردی در دست داشت که این شعار روی آن نوشته شده بود: «ای آنکه مذاکره شعارت٬ استخر فرح در انتظارت».

این پیام تهدید‌آمیز در واقع اشاره‌ای به مرگ اکبر هاشمی٬ رئیس سابق مجمع تشخیص در ۱۹ دی سال ۱۳۹۵ داشت که منتقدان محافظه‌کار وی می‌گویند هنگام شنا در استخر روی داد.

روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرده بود که «تیپ امام صادق» یکی از دو برگزار کننده این تجمع بوده است.

با این حال پس از اعتراض ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، دو مرجع تقلید ، و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سپاه پاسداران نقش نیروهای این نهاد در برگزاری تجمع را رد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، «تیپ امام صادق» در دوره رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای در سرکوب روحانیون شاخص منتقد حکومت نقش داشته و برخی از مراجع تقلید منتقد از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله احمد آذری قمی از نقش نیروهای این تیپ در حمله به دفتر و خانه خود سخن گفته بودند.

آیت‌الله منتظری در سخنرانی مشهوری که منجر به حصرش شد، اعلام کرده بود که به آیت‌الله خامنه‌ای پیغام داده، «تیپ فلان چه حقی دارد بیاید در قم یک عده بچه راه بیندازد و حوزه را به هم بزند».

آیت‌الله احمد آذری قمی از منتقدان آیت‌الله خامنه‌ای نیز پس از حمله گروه‌های فشار به خانه‌اش در سال ۷۶ در نامه‌ای به رئیس دادگاه ویژه روحانیت نوشته بود: «خانه من برای خراب کردن و سینه من برای سـرنیزه‌هـای تیـپ ۸۳ و اطلاعاتی و اوباش و رجاله‌های مردمی (اگر تهمت نباشد) آماده است».

دادسرای ویژه روحانیت قم روز ۲۲ شهریورماه اعلام کرد که در پی «شکایت» معاونت حقوقی ریاست جمهوری از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه، پنج نفر را احضار کرده است.

عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق صداوسیما اما در توئیتر خود نوشته بود که این روحانیون روز ۳۱ شهریور با او دیدار کرده‌اند.

به جز موضوع پلاکارد جنجالی، سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این تجمع نیز انتقاد تعدادی از مراجع تقلید را به دنبال داشت.

وی گفته بود: «درس خارج‌هایی برگزار می‌شود که به جای اینکه تمدن دینی را تئوریزه کنند، فقه سکولار می‌سازند و در مورد بانک‌ها و روابط اجتماعی این دست مسائل حرفی نمی‌زنند».

پس از انتقادها از این سخنان، خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران مصاحبه‌هایی را به نقل از برخی از روحانیون اصول‌گرا منتشر کرده بود که ضمن دفاع از رحیم پور ازغدی گفته بودند: «بهتر بود نقد با ادبیات مناسب‌تری طرح می‌شد».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ حوزه، وب سایت رسا،روزنامه ایران، سایت زیتون و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG