لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۶

همکاری خوزستان و میسان عراق برای حفاظت از تالاب هورالعظیم


تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌هایی پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند
تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌هایی پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از موافقت استان میسان عراق با حضور محققان ایرانی برای مطالعه بخش عراقی تالاب هورالعظیم خبر داد.

به گزارش ایرنا،‌ احمدرضا لاهیجان‌زاده،‌ مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه از تشکیل سه کارگروه مشترک در زمینه تالاب‌ها، مهار کانون‌های گرد و غبار و هواشناسی میان کارشناسان استان خوزستان ایران و استان میسان عراق خبر داد.

آقای لاهیجان‌زاده، منشا وقوع گرد و غبار در خوزستان را خشکاندن ۷۰ درصدی تالاب هورالعظیم از سال ۱۳۸۱ در عراق دانست و گفت: انتظار داریم کشور عراق حقابه مناسبی برای تالاب‌های خشک شده از جمله حقابه هورالعظیم از دجله را در نظر بگیرد.

تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و در بخش‌هایی پایانی پایین‌دست رودهای دجله و فرات قرار دارد که از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند.

خشک شدن این تالاب چه در ایران و چه در عراق تعداد وقوع توفان‌های ریزگردی را افزایش داده و باعث شده استان خوزستان با گرد و غبارهایی حدود ۲۱ برابر استاندارد مواجه شود.

در سال‌های اخیر بحران ریزگردها چندین بار باعث قطعی برق، آب و اینترنت در اهواز و تعداد دیگری از شهرهای استان خوزستان و شکل‌گیری اعتراضات محلی در این زمینه شده است.

فروردین ماه سال جاری هیئت دولت اجرای برخی پروژه‌ها در این استان را تصویب کرد که از جمله آنها تثبیت ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های داخلی بحران گرد و غبار و اجرای طرح‌های آب و فاضلاب با اعتبار حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خوزستان در حالی خشک شدن بخش عراقی تالاب هورالعظیم را از عوامل بروز گرد و غبار دانسته که پیش از این معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان محیط زیست ایران، گفته‌بود که مجوزهای دولت پیشین ایران به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت در این منطقه باعث از بین رفتن تالاب هورالعظیم شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس اداره تالاب‌های استان میسان عراق، رویکرد دولت جدید کشورش را «حفاظت از تالاب‌ها» دانسته و گفته است که از سال ۲۰۱۶ میلادی، بخش عراقی هورالعظیم در یونسکو ثبت شده و کشور عراق متعهد شده تا سال ۲۰۱۷ اقداماتی را در این تالاب انجام دهد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پیش از این در مورد پدیده ریزگردها با انتقاد از عدم همکاری کشورهای همسایه گفته بود که پدیده ریزگردها «مربوط به روزها و سال‌های اخیر نیست» و «همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب خلیج فارس با آن درگیر هستند».

XS
SM
MD
LG