لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

وزارت بهداشت: شمار قربانیان کرونا در ایران به ۵۴ تن رسید


نیروهای عملیات ویژه اورژانس، منبع: خبرگزاری ایرنا
نیروهای عملیات ویژه اورژانس، منبع: خبرگزاری ایرنا

وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد با جان باختن ۱۱ تن دیگر از مبتلایان به ویروس کرونای جدید، شمار قربانیان به ۵۴ تن رسیده و تعداد مبتلایان به این ویروس نیز به ۹۷۸ تن افزایش یافته است.

کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه گفت در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸۵ مورد جدید «ابتلای قطعی» به بیماری کووید ۱۹ تایید شده است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت ایران، مبتلایان جدید در استان‌های تهران (۱۷۰ مورد)، مرکزی (۴۴ مورد)، البرز (۳۱ مورد)، قم (۳۰ مورد)، گیلان (۲۸ مورد)، خراسان رضوی (۱۷ مورد)، اصفهان (۱۳ مورد)، مازندران (۱۱ مورد)، خوزستان (۹ مورد)، فارس (۸ مورد)، لرستان (۸ مورد)، سمنان و همدان (هر کدام ۳ مورد)، کرمانشاه، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان (هرکدام ۲ مورد) و ایلام و سیستان و بلوچستان (هرکدام ۱ مورد) هستند.

بنابر آمار وزارت بهداشت که در رسانه‌های ایران منتشر شده، در حال حاضر بجز چهار استان خراسان شمالی، زنجان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری در سایر استان‌ها مبتلایان به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند.

این آمار جدید نشانگر وقوع ۱۱ مورد مرگ بیشتر بر اثر کرونا از روز شنبه و ۳۸۵ مورد جدید از ابتلا در ایران است.

از بیش از ۱۱۰۰ مورد ابتلا به کرونا در خاورمیانه، رد اکثریت آنها به ایران می‌رسد. این ویروس بیش از ۸۶ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است و از زمان بروز آن در چین بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ مرگ‌ومیر داشته است.

ایران بالاترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در جهان، بیرون از چین، را دارد.

برخی منابع خبری شمار قربانیان و مبتلایان به ویروس کرونای جدید در ایارن را بسیار بیش از آمار اعلام‌شده از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی می‌دانند.

با این حال سخنگوی وزارت بهداشت روز جمعه در واکنش به این خبرها مدعی شد که «شفافیت» ایران در زمینه انتشار اطلاعات «خیلی‌ها را آچمز کرده» است.

سایر مقام‌های جمهوری اسلامی نیز رسانه‌ها را به «سیاه‌نمایی» متهم کرده‌اند و علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز روز یکشنبه از شهروندان ایران خواست که «مانع نشر اخبار کذب شوند».

همزمان، وزارت بهداشت ایران از بیمارستان‌ها خواسته است فعلا از پذیرش بیماران غیراورژانسی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به کرونای جدید باشند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، روز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، از بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه‌ها خواست که تا اطلاع ثانوی بیماران غیر اورژانسی را پذیرش نکنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، از نبود اقلام پیشگیرانه مانند ماسک برای پرسنل این وزارتخانه انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG