لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

ویروس کرونا؛ منع پذیرش بیماران غیر اورژانسی، روند صعودی ابتلا در قم


بیمارستان کامکار قم
بیمارستان کامکار قم

با افزایش شیوع ویروس کرونا در ایران، معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد که کلیه بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی باید تا اطلاع ثانوی از پذیرش بیماران غیر اورژانسی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس باشند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، قاسم جان‌بابایی این مطلب را روز یک‌شنبه ۱۱ اسفند در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرده است.

وزارت بهداشت ایران روز یکشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد با جان باختن ۱۱ تن دیگر از مبتلایان به ویروس کرونای جدید، شمار قربانیان به ۵۴ تن رسیده و تعداد مبتلایان به این ویروس نیز به ۹۷۸ تن افزایش یافته است.

در همین حال، قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از روند صعودی بیماری کرونا در قم خبر داده و گفته است که در روزهای اخیر نتیجه آزمایش ۱۰۹ نفر دیگر به کرونا مثبت اعلام شد.

علی ابرازه در گفت‌وگوی تلویزیونی با صداوسیمای قم افزوده است که «تا صبح ۱۰ اسفند مجموعاً ۶۵۲ نفر مشکوک به کرونا در چهار بیمارستان کامکار، فرقانی، امام رضا و علی ابن ابیطالب بستری شدند که هم‌اکنون به ۷۲۵ نفر رسیده است.»

وی درعین حال گفته است که «از ابتدای شیوع این بیماری در قم در ۳۰ بهمن تاکنون ۵۷۶ نفر بهبود یافته‌اند.»

پیش از این اخباری مبنی بر انتقال ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا از قم به بندرعباس و نگهداری آنها در درمانگاه شهرک توحید بندرعباس موجب اعتراض مردم شد.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شب جمعه ۹ اسفند اقدام به حمله به این درمانگاه و به آتش کشیدن بخشی از درمانگاه کرده‌اند.

مواد ضدعفونی‌کننده مترو و اتوبوس «تمام شده است»

در همین روز، مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، گفت: «در شهر تهران ۶ هزار اتوبوس و یک هزار و ۲۰۰ واگن مترو داریم که این‌ها شبانه ضدعفونی می‌شوند و بر اساس اعلام سازمان اتوبوسرانی و شرکت بهره‌برداری مترو ذخیره مواد ضدعفونی کننده تمام شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا وی افزود که «در حال حاضر از موادی برای ضد عفونی کردن استفاده می‌شود که استاندارد نیست و به‌رغم پیگیری‌ها، دولت در تأمین مواد ضدعفونی کننده استاندارد برای شرکت بهره‌برداری مترو و اتوبوسرانی وظیفه خود را انجام نداده است.»

گزارش‌ها از تهران حاکی از کاهش تردد شهروندان و خلوتی نسبی شهر است اما با این‌حال شاخص آلودگی هوا در تهران افزایش پیدا کرده است.

کمبود ماسک

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران همچنین اضافه کرد که رانندگان تاکسی و اتوبوس در تهران «در جهت دریافت ماسک و دستکش و وسایل حفاظت حداقلی از خودشان با مشکلاتی روبه‌رو هستند.»

خبرگزاری مهر می‌نویسد که هم‌اکنون قیمت ماسک ۴۱۰ تومانی به ۳٬۰۰۰ تومان و ۵٬۰۰۰ تومان هم رسیده است و «محلول‌هایی که تا قبل از ورود کرونا، در قفسه داروخانه‌ها خاک می‌خورد، به یکباره با چند بار قیمت به فروش رفتند و نایاب شدند.»

این خبرگزاری روز یک‌شنبه همچنین نوشت که ماسک‌های فیلتردار نیز تا قیمت ۴۳۰ هزار تومان در شمال شهر تهران به فروش می‌رسد.

همچنین خبر می‌رسد که سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای گلایه‌آمیز به رئیس‌جمهور، از احتکار ماسک به شدت گلایه کرده و عنوان داشته است که «متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده‌است. همکاران اینجانب به دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند.»

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت احتکار ماسک و دستکش گفته است: «طی یک هفته گذشته با حضور گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی در سطح بازار، ۵ میلیون ماسک کشف کردیم و طی چند روز گذشته نیز پنج کانتینر دستکش کشف شد که طبق قانون صاحبان این کالاها مکلف به عرضه در بازار شده‌اند.»

مشکل مصرف آب

با افزایش شستشوها توسط شهروندان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، محمدرضا کرمی‌نژاد، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران، از افزایش ۵ درصدی میزان مصرف آب تهران در روزهای اخیر خبر داد.

علیرضا تخت شاهی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه، نیز روز یکشنبه افزایش حداقل ۲٫۵ برابری مصرف آب در کرمانشاه در روزهای اخیر خبر می‌دهد.

از شهرستان‌های مختلف نیز خبر از «رکورد زدن» مصرف آب در برخی شهرها و قطعی آب در یاسوج و افت فشار آب در شهرهای مختلف به خاطر شستشوهای مربوط به ویروس کرونا می‌رسد.

با ارسال این خبرها، شرکت آب و فاضلاب نسبت به استفاده زیاد آب و احتمال دچار شدن کشور به کمبود آب در فصل‌های بعدی هشدار داده است.

نگرانی خانواده‌های زندانیان

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از «تماس‌های فراوان خانواده‌های زندانیان و ابراز نگرانی آنان از ابتلای زندانیان به ویروس کرونا» خبر داد.

وی اظهار امیدواری کرد تا در این شرایط بتوان برخی زندانیان را به مرخصی فرستاد و گفت: «شاید بتوان طبق اختیارات، قوانین و ضوابط، امکان مرخصی موقت برخی زندانیان فراهم شود؛ اگر فردی مرتکب جرمی می‌شود، ارتکاب جرم نباید دسترسی به سایر حقوق او را تحت شعاع قرار دهد.»

از سوی دیگر ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری، می‌گوید پس از تماس تلفنی که با همسرش در زندان اوین داشته‌ احتمال می‌دهد که خانم زاغری به ویروس کرونا مبتلا شده است.

او از دولت بریتانیا خواست که برای انجام آزمایش کرونای خانم زاغری با دولت ایران تماس برقرار کند.

XS
SM
MD
LG