لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

کشف تخلف ۱۵ هزار میلیارد تومانی در تحقیق اولیه از صندوق ذخیره فرهنگیان


رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از تخلف ۱۵ هزار میلیارد تومانی در این صندوق خبر داد و افزود که احتمال دارد تخلفات بیشتری در این ارتباط صورت گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین با بیان این‌که «۲، ۳ شرکت در صندوق ذخیره فرهنگیان را حسابرسی کرده‌ایم»، تصریح کرد: «شاید صندوق ذخیره فرهنگیان نزدیک به ۵۰ شرکت مختلف داشته باشد و احتمال دارد، تخلفات بیشتری صورت گرفته باشد که رسیدگی به این موضوع کار مجلس نبوده، بلکه بر عهده قوه قضائیه است.»

او تأکید کرد که جمع تخلفات ۱۵ هزار میلیارد تومانی «عددی است که ما در تحقیق و تفحص به آن رسیده‌ایم و ممکن است قوه قضائیه وقتی به این پرونده ورود پیدا کرده و افراد را احضار کند، به عدد بیشتری برسد.»

صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۸۰۰ هزار عضو وابسته به وزارت آموزش و پرورش دارد و از سپرده‌های ماهیانه فرهنگیان به آنان سود سالانه پرداخت می‌کند.

نخستین بار در شهریورماه سال ۹۵ (سپتامبر ۲۰۱۶)، حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس که خود سابقه معلم بودن دارد، از فساد مالی در این صندوق خبر داد و رقم این تخلف مالی را ۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

با گذر زمان، این پرونده ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده که به میان آمدن نام سریال شهرزاد و ارتباط سرمایه‌گذارانش با این پرونده فساد مالی و فرار یکی از متهمان این پرونده با بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی ازجمله آنها است.

در زمینه این تخلفات مالی جناح‌های مختلف سیاسی در ایران یکدیگر را به دست داشتن در آن متهم می‌کند، به طوری که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفته‌است که این تخلفات بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد رخ داده و در سال ۹۲، هنگام تحویل صندوق به دولت روحانی مشخص شده که این صندوق «چهار هزار میلیارد تومان دارایی معدوم‌الوصول داشته‌است».

در مقابل با توجه به آنکه شهاب‌الدین غندالی، رئیس پیشین این صندوق که در ارتباط با این فساد مالی دستگیرشده، از مدیران منصوب شده در دولت حسن روحانی است، اصول‌گرایان دولت روحانی را مقصر می‌دانند و از این موضوع از جمله در مناظره‌های انتخاباتی امسال علیه دولت روحانی استفاده شد.

مجلس در آبان ماه گذشته به تحقیق و تفحص در مورد این پرونده رأی داد و آقای کوچکی‌نژاد وعده داد که نتیجه این تحقیق و تفحص به‌زودی در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

در ادامه، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در نشست علنی صبح روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد که صندوق ذخیره فرهنگیان به تخلفات متعددی دست زده و این تخلفات به قوه قضائیه ارسال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر در این گزارش ۶۰ صفحه‌ای بررسی عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان آمده که در هر موردی که هیئت تحقیق ورود کرده، تخلفی مشاهده شده‌است.

طرح فرهنگ، قرارداد مشارکتی گل‌نبی و شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان از جمله نهادها و پروژه‌هایی است که در آن‌ها موارد متعدد تخلف مشاهده شده‌است.

فعالیت‌های بانک سرمایه که صندوق ذخیره در آن صاحب سهام عمده است و بدهی‌هایی این بانک نیز بررسی شده‌اند.

یک روز پس از اعلام این گزارش ۶۰ صفحه‌ای، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت توضیح داد: «بانک سرمایه به افرادی که به صندوق ذخیره فرهنگیان هیچ ارتباطی نداشتند وام داده‌است به‌طور مثال به یک کارتن‌خواب مبلغی بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت شده‌است؛ پشت این قضیه افراد با نفوذی بودند که با حساب‌سازی این مبلغ را برای خود برداشته‌اند و فقط از اسم این فرد استفاده کرده‌اند.»

عضو فراکسیون ولایی مجلس اضافه کرد: «۳۱ گروه وام‌های کلان دریافت کرده‌اند و پرداخت نمی‌کنند به‌طور مثال وامی بالغ بر ۶۶۸ میلیارد تومان در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۴ پرداخت شده یا به گروه دیگری وامی حدود ۴۰۰ میلیارد در طول ۸۶ تا ۹۱ داده شده‌است اما هنوز بازپرداختی صورت نگرفته‌است.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ذکر این‌که «تخلف مالی در شرکت‌های اقماری و هولدینگ‌های این صندوق نهادینه شده است»، نحوه شکل‌گیری صندوق ذخیره فرهنگیان و اساسنامه آن را پایه و اساس تمام انحرافات و تخلفات دانست.

با استفاده از خبرگزاری فارس، مهر، خانه ملت. / پ.پ / ج

XS
SM
MD
LG