لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

سناتور کاتن با اشاره به اعتراض‌های مشهد، خواستار حمایت از مردم ایران شد


تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه
تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، روز پنجشنبه، بیانیه کوتاهی در مورد اعتراض‌های مشهد منتشر کرد و خواستار «حمایت از مردم ایران شد».

سناتور کاتن در این بیانیه از سیاست جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرده و گفته است: «آیت‌الله‌های [حاکم بر ایران] حتی بعد از آنکه میلیاردها دلار از محل لغو تحریم‌ها به دست‌ آوردند هم نتوانسته‌اند نیازهای اولیه مردم‌شان را تأمین کنند، شاید به این خاطر که بسیاری از این پول را برای کارزار ستیزه‌جویانه‌شان در سوریه، لبنان، عراق و یمن خرج کرده‌اند».

آقای کاتن افزود: «اعتراض‌ها در مشهد نشان داد یک رژیم با چنان ایدئولوژی سرشار از نفرتی نمی‌تواند حمایت مردمی را برای همیشه حفظ کند، و ما باید از مردم ایران حمایت کنیم که حاضرند جان خود را به خطر بیندازند تا علیه این [ایدئولوژی] سخن بگویند.»

اعتراض‌های مشهد با عنوان «تجمع نه به گرانی» صبح روز پنج‌شنبه در مقابل شهرداری این شهر شروع شد که با استفاده نیروی انتظامی از گاز اشک آور و ماشین آبپاش علیه معترضان به خشونت کشیده شد.

حسن حیدری، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد، روز پنجشنبه هفتم دی گفته است، ۵۲ نفر در جریان تجمع اعتراضی در این شهر بازداشت شدند.

بر اساس فیلم‌هایی که در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شدند،‌ صدها شرکت کننده با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری مشهد در میدان شهدای این شهر،‌ ضمن اعتراض به گرانی، ‌شعارهایی از قبیل: «مرگ بر دیکتاتور» و‌ «مرگ بر روحانی» سر دادند.

از دیگر شعارهای تجمع کنندگان «اسلام رو پله کردید، ‌مردم رو ذله کردید»، «رضا شاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، «پلیس برو دزدو بگیر»،‌ «نه غزه، نه لبنان،‌ جانم فدای ایران» و «نترسید نترسید، ‌ما همه با هم هستیم»، بود.

مشهد، نیشابور، یزد، کاشمر و کرمانشاه، از جمله شهرهایی هستند که در طی دو روز گذشته شاهد تجمعات اعتراضی بودند.

آقای کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالات آرکانزاس و از حامیان رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره است، و آن طور که سایت پولتیکو در ماه اکتبر گزارش داد، دونالد ترامپ در مورد راهبرد جدید واشینگتن در قبال ایران، با او مشورت کرده است.

براساس سایت سناتور تام کاتن،ف.پ
XS
SM
MD
LG