لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

رئیس سازمان میراث فرهنگی: پولی برای ثبت خانه نیما یوشیج نداریم


علی اصغر مونسان می‌گوید سازمان میراث فرهنگی در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست، کمترین بودجه را در میان نهادهای دولتی دارد
علی اصغر مونسان می‌گوید سازمان میراث فرهنگی در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست، کمترین بودجه را در میان نهادهای دولتی دارد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می‌گوید که این سازمان پولی برای ثبت اماکن فرهنگی نظیر خانه نیما یوشیج و مرمت ساختمان‌ها و بناهایی که میراث ملی محسوب می‌شوند، ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری ایران، روز پنجشنبه پنجم بهمن گفت: «ما با فشار افکار عمومی روبرو هستیم که مدام مطالبه می‌کنند که چرا این ساختمان را مرمت نمی‌کنید و آن ساختمان را مراقبت نکردید و چرا خانه نیما را ثبت نکردید. این ضعف مدیریت نیست. ما پولی برای این کارها نداریم.»

در روزهای اخیر، شرایط خانه نیما یوشیج، پدر شعر نو ایران، و خارج شدن آن از فهرست آثار ملی، اعتراض‌های متعددی را به همراه داشت. از جمله شماری از شاعران و نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی عنوان کردند که این بنا اکنون به یک «ویرانه» و «محل تردد معتادان» تبدیل شده است.

اما رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران گفت که مشکل از این سازمان نیست.

آقای مونسان افزود: «خریدن خانه نیما برای حفظ که کاری ندارد، ما باید پول داشته باشیم تا این خانه را بخریم، پول نداریم.»

به گفته وی، سازمان میراث فرهنگی در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست، کمترین بودجه را در میان نهادهای دولتی دارد و از این نظر، فاصله آنها با دستگاه‌های دیگر «خیلی زیاد» است.

علی اصغر مونسان افزود: «ما و محیط زیست کف هستیم، آن هم با فاصله خیلی زیاد. این گرفتاری وجود دارد. اگر پول هم باشد، صرف مرمت و احیای ابنیه تاریخی و آنهایی که برای مردم مهم است و بحث‌های ملی پشتش است، می‌شود.»

پیش از این، مسئولان میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده بودند که خانه نیما یوشیج در محله دزاشیب تهران به دلیل نبودن اسناد ارتباط خانه با نیما یوشیج و شکایت مالکان از فهرست آثار ملی خارج شده است.

اما شاعران و نویسندگان معترض به این تصمیم می‌گویند «مدارک و شواهد کافی و مستندات تصویری بازمانده از این خانه» ثابت می‌کند که این خانه محل سکونت نیما یوشیج بوده است ضمن آن که اهالی محل و جمع زیادی از هنرمندان، نویسندگان و شاعران» نیز بر این موضوع گواهی می‌دهند.

آنها سپس از نهادهای مسئول خواسته‌اند که خانه نیما یوشیج را خریداری کنند تا در آینده از آن استفاده فرهنگی و هنری شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا؛ س.ن/ب.ک
XS
SM
MD
LG