لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

شرکت دایملر در پی تحریم‌های آمریکا همکاری با ایران را متوقف کرد


شرکت خودروسازی دایملر آلمان روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که در پی بازگشت دوباره تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، فعالیت‌های تجاری خود را در ایران متوقف می‌کند.

یکی از سخنگویان این شرکت در این‌ زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به خاطر تحریم‌های یاد شده ،فعالیت‌های خود را در ایران که قبل از این نیز محدود بوده است، به حالت تعلیق در آورده‌ایم».

این تصمیم دایملر به معنای پایان طرح‌های توسعه این شرکت در ایران و همکاری آن با دو شرکت ایرانی برای مونتاژ کامیون‌های مرسدس بنز خواهد بود.

یک روز قبل از اعلام این تصمیم، دور اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران به اجرا گذاشته شد، اقدامی که با خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای وین کلید خورده است.

واشینگتن در این مرحله تلاش می‌کند مانع دسترسی ایران به دلار شود. در عین حال برخی صنایع کلیدی مانند خودروسازی و فرش نیز هدف قرار گرفته‌اند.

مرحله دوم تحریم‌ها از ۱۳ آبان امسال آغاز می‌شود و از آنجا که صنعت نفت ایران را در بر می‌گیرد، انتظار می‌رود زیان بیشتری به تهران وارد کند.

اتحادیه اروپا که همچنان به توافق هسته‌ای با ایران متعهد مانده، تاکید کرده که اقدامات لازم را برای حمایت از شرکت‌های اروپایی که همچنان با ایران همکاری دارند، صورت خواهد داد، اما تردیدها و ابهامات بسیاری در این میان وجود دارد که باعث شده است بسیاری از این شرکت‌ها فعالیت‌های خود در ایران را متوقف کنند.

شرکت نفتی فرانسوی توتال و شرکت خودروسازی پی‌اس‌ای از جمله آنها هستند که اعلام کرده‌اند احتمالا بازار ایران را ترک می‌کنند.

دونالد ترامپ که فشار بر ایران را افزایش داده، روز سه‌شنبه تحریم‌های جدید را «گزنده‌ترین تحریم‌هایی» نامیده که تاکنون تصویب شده است. وی روز سه‌شنبه نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «هر کسی که با ایران تجارت کند، با ایالات متحده دیگر نمی‌تواند تجارت کند. من خواستار صلح جهانی هستم، نه کمتر از آن».

دایملر دو سال قبل با امضای توافق‌نامه‌ای تصمیم داشت که با همکاری شرکت‌های ایران خودرو دیزل و گروه ماموت، شرکتی برای تولید و فروش کامیون‌های مرسدس بنز در ایران تاسیس کند. در اطلاعیه دایملر اما تاکید شده که این شرکت هنوز کار کامیون‌سازی و فروش آن در ایران را آغاز نکرده است.

این شرکت در نهایت عنوان کرده که شرایط سیاسی و تحولات مربوط به توافق هسته‌ای ایران را با دقت زیر نظر دارد تا برای آینده تصمیم‌گیری کند.

در این حال حضور برخی شرکت‌های اروپایی دیگر در ایران نیز با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. شرکت خودروسازی رنو که فروشی در آمریکا ندارد، چندی پیش اعلام کرد که در ایران خواهد ماند، اما مدتی بعد تصمیم خود را تغییر داد و گفت که به تحریم‌ها عمل می‌کند.

شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر نیز روز دوشنبه تایید کرد که پیش از تحریم‌های آمریکا علیه تهران، پنج فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل داده است.

این شرکت طبق قرارداد چندین فروند هواپیمای دیگر باید به ایران ایر تحویل دهد، اما اعلام کرده که نتوانسته از آمریکا معافیت از تحریم‌ها را بگیرد.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG