لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

چشم‌انداز یک «جنگ داخلی» جدید در سوریه


شبه‌نظامیان «نیروهای دمکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) با پشتیبانی آمریکا درگیر نبرد با داعش بوده‌اند.
شبه‌نظامیان «نیروهای دمکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) با پشتیبانی آمریکا درگیر نبرد با داعش بوده‌اند.

در حالی که متحدان عمدتاً کُرد آمریکا در حال تسخیر آخرین سنگرهای داعش در شرق سوریه هستند، اتخاذ لحن تهدیدآمیز از سوی حکومت بشار اسد علیه کردهای سوری خطر بروز جنگ داخلی جدیدی را در این کشور رقم می‌زند.

پس از هشت سال جنگ داخلی، حکومت سوریه هم‌اینک دو سوم خاک این کشور را در کنترل خود گرفته است اما بخش اعظمی از مناطق شمال و شمال شرقی این کشور، حدود ۳۰ درصد از خاک سوریه، در قلمرو نیروهای کُرد هم‌پیمان با آمریکا قرار دارد.

این نیروها که در قالب گروهی به نام «نیروهای دمکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) با پشتیبانی آمریکا درگیر نبرد با داعش بوده‌اند در هفته‌های اخیر سرگرم بیرون راندن داعش از آخرین روستاهای تحت تصرفش در شرق فرات هستند.

در همین حین، عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه، روز ۲۶ اسفند تهدید کرد که اگر «نیروهای دمکراتیک سوریه» با دولت مرکزی توافق نکنند، ارتش با آنان درگیر خواهد شد.

وی این نیروها را «تنها کارت باقی مانده» در دست آمریکا خواند و گفت که دمشق تنها دو راه برای تعامل با «نیروهای دمکراتیک سوریه» قائل است، یا پیروی کامل کردها از دولت مرکزی یا رویارویی نظامی.

وزیر دفاع سوریه این اظهارات را در یک نشست مطبوعاتی مشترک در کنار همترازان ایرانی و عراقی خود بیان کرد و محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز در این نشست خواستار خارج شدن همه نیروها از جمله نیروهای آمریکایی از سوریه شد.

عصر همان روز، دولت نیمه‌خودمختار کردستان سوریه با انتشار بیانیه‌ای به این تهدیدات تاخت و نوشت که «اظهارات وزیر دفاع سوریه در مورد اس‌دی‌اف ... نشانگر ادامه همان سیاست نژادپرستانه و عقیمی است که سوریه را به این روز انداخته است».

کردهای سوریه حکومت دمشق را متهم به نژادپرستی می‌کنند و از نمونه‌های آن، به عدم اعطای شهروندی سوریه به اقلیت کُرد این کشور اشاره می‌کنند.

دهه‌های متمادی، کردهای سوری به خاطر نداشتن تبار عرب از دریافت شهروندی این کشور و دارا بودن گذرنامه محروم بودند و به این خاطر ثبت تولد و ازدواج و استخدام در نهادهای دولتی نیز برای آنها منتفی بود.

هشت سال پیش در پی شعله‌ور شدن آتش اعتراضات علیه بشار اسد، حکومت او در تلاش برای جلوگیری از پیوستن کردها به این اعتراضات طرح اعطای شهروندی به آنان را آغاز کرد اما بنا بر گزارش‌ها، همچنان حدود ۵۰ هزار کرد سوری بی‌کشور و بی‌گذرنامه هستند.

مقام‌های کرد سوری در دیدارهای اخیر خود با مقام‌های روسی که از متحدان اصلی دمشق هستند «نقشه راهی» برای «توافق» با حکومت اسد به آنها ارائه کرده و خواستار خودمختاری کردها در چارچوب یک نظام غیرمتمرکز در سوریه شدند.

در واکنش به این اقدام، بُثینه شعبان، از مشاوران ارشد بشار اسد، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز چنین درخواستی را به طور کامل رد و مخالفت قاطعانه سوریه با خودمختاری کردها را اعلام کرد.

در حالی که حکومت سوریه تهدید کرده که اگر کردها به طور کامل از دولت مرکزی پیروی نکنند «تمامی» اراضی تحت کنترل آنها را با حمله نظامی از دست‌شان خارج خواهد کرد، دولت نیمه‌خودمختار کردها می‌گوید که دولت مرکزی مصمم است سیاست «سرکوب و خشونت» را دنبال کند.

مقام‌های کردستان سوریه در واکنش به سخنان تازه وزیر دفاع حکومت سوریه می‌گویند که دمشق قصد دارد «از هرگونه چاره صلح‌آمیز و دمکراتیک» پرهیز کرده و به خشونت روی بیاورد.

این روند و این درگیریِ فعلاً لفظی در حالی پیش آمده است که پس از اعلام ماه دسامبر واشینگتن در خصوص بیرون بردن نیروهایش از سوریه، کردهای سوریه به ترس افتاده و سعی داشتند با انجام مذاکره با دمشق به نحوی با دولت مرکزی کنار بیایند.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه، ایندیپندنت، الشرق الاوسط/ پ.پ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG