لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

باقری خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شد


روسای ستادهای نیروهای مسلح ایران ایران و سوریه خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شدند.

محمد حسین باقری، رئیس‌ ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه ۲۷ اسفند، در نشست مطبوعاتی با همتایان سوری و عراقی خود در دمشق گفت که مرحله فعلی در سوریه « تثبیت حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و خارج شدن همه نیروها از جمله نیروهای آمریکایی است که بدون اجازه دولت سوریه در این کشور حضور پیدا کرده‌اند».

در آذر ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد نیروهای کشورش را از سوریه خارج می‌کند، چراکه نبرد با داعش به نقطه پایانی رسیده و کشورهای دیگر در منطقه می‌توانند به پاکسازی باقی‌مانده این گروه ادامه دهند.

با این حال روزنامه وال‌استریت‌جورنال گزارش داده بود که مذاکرات بین ایالات متحده، هم‌پیمانان اروپایی واشینگتن و ترکیه، برای ضمانت‌های امنیتی به شبه‌نظامیان کرد سوریه و ایجاد یک منطقه حائل در شمال شرق آن کشور، «شکست خورده است».

به گفته وال‌استریت‌جورنال شکست مذاکرات، وزارت دفاع ایالات متحده را به‌سوی حفظ هزار تن از نیروهای نظامی و پرسنل آمریکایی در سوریه سوق داده‌است.

وزارت دفاع ایالات متحده اما این گزارش را رد کرده و می‌گوید تغییری در روند خروج نیروها از سوریه، آن‌طور که در نهایت دستور داده شده، رخ نداده‌است.

آقای باقری همچنین بر ادامه حضور نیروهای ایرانی در سوریه تاکید کرد. پیش از این مقامات روسیه چندین بار از لزوم خروج نیروهای ایرانی از سوریه سخن گفته‌اند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه، نهم اسفندماه و یک روز پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مسکو و دیدار با برای مذاکره درباره «مقابله با تلاش‌های ایران برای تثبیت نظامی در سوریه»، در سخنانی تشکیل یک کارگروه برای خروج همه نیروهای خارجی از خاک سوریه را تایید کرده بود.

مقامات جمهوری اسلامی خروج این نیروها را منوط به نظر حکومت سوریه کرده‌اند.

روز دوشنبه همچنین عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه، تهدید کرد که اگر «نیروهای دموکراتیک سوریه» با دولت سوریه توافق نکنند، نیروهای نظامی این کشور با آنان درگیر خواهند شد.

وی این نیروها را «تنها کارت باقی مانده» در دست آمریکا خواند و گفت که حکومت سوریه دو راه بیشتر در مواجهه با این گروه ندارد، مصالحه و یا آزادسازی مناطقی که آنان در اختیار دارند.

«نیروهای دموکراتیک سوریه» که عمدتاً‌ از کردهای سوری تشکیل شده از متحدان اصلی آمریکا در نبرد علیه گروه «حکومت اسلامی» بوده و در سال‌های اخیر توانسته بخش های وسیعی از مناطق تحت کنترل آن گروه در مرکز وشرق سوریه را آزاد کند.

علاوه بر حکومت بشار اسد ترکیه نیز با حضور «نیروهای دموکراتیک سوریه» در بخش‌هایی از خاک سوریه مخالف است.

با استفاده از خبرگزاری‌های فارس، ایرنا و رویترز و رادیو فردا / ا.م / خ
XS
SM
MD
LG