لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

دریچه شهریور ماه ۹۷

آخرین رویدادهای حقوق بشری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۱۸ ۲۴.۶.۱۳۹۷

مجله هفتگی دریچه:

سی و نهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، از روز ۱۹ شهریورماه کار خود را در ژنو آغاز کرد. شورایی که در آن موارد نقض حقوق بشر در کشورها بررسی می‌شود کشورهایی از جمله ایران.

میشل باشله، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل که به تازگی به این سمت منصوب شده است، در نخستین گزارش خود با اشاره‌ به وضعیت حقوق بشر در ایران از اعدام سه زندانی کرد و بازداشت وکلای دادگستری و فعالان مدنی در ایران انتقاد کرد.

همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۷ امسال هم مانند سال‌های قبل ده‌ها تن از جوانان بهایی به دلیل اعتقادات دینی‌شان از ورود به دانشگاه محروم شدند و هنگامی که به وب‌سایت سازمان سنجش مراجعه کردند باز هم با پیامی تکراری مواجه شدند مبنی بر نقص پرونده و آدرسی که می‌توانند برای پیگیری موضوع به آن مراجعه کنند.

و در ادامه مجله دریچه این هفته:

۲۱:۲۰ ۲۲.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک فعال مدنی در سنندج

آژانس خبری موکریان از بازداشت ثریا خدری٬ فعال مدنی و فعال حقوق زنان در سنندج خبر داد. این فعال مدنی روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه توسط ماموران امنیتی بازداش شده اما از علت بازداشتش خبری منتشر نشده است.

۱۶:۵۴ ۲۲.۶.۱۳۹۷

اعدام در ملاءعام در شهرستان مرودشت

یک متهم به قتل روز پنجشنبه ۲۲ شهریورماه در شهرستان مرودشت در ملاءعام اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اتهام‌های این فرد به «آدم‌ربایی، ایراد ضرب و جرح با چاقو و قتل» عنوان شد و حکم اعدام در ملاءعام او در شعبه هفتم دیوان عالی کشور نیز تایید شده بود.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به اجرای حکم اعدام در ملاءعام ادامه می‌دهند که مدافعان حقوق بشر این مجازات را «غیرانسانی» و «مروج خشونت» در جامعه می‌دانند و بارها خواستار توقف اجرای احکام اعدام در انظار عمومی شده‌اند.

۱۱:۴۹ ۲۲.۶.۱۳۹۷

بازداشت یک درویش گنابادی در استان اصفهان

وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد، از بازداشت هادی کریمی، درویش گنابادی ساکن روستای دشتی در استان اصفهان خبر داد. از وضعیت و علت بازداشت او خبری در دست نیست.

۱۹:۱۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

صدور حکم یک سال زندان و یک سال تبعید برای پنج بهایی در شیراز

پنج شهروند بهایی ساکن شیراز هر کدام به یک سال زندان و یک سال تبعید محکوم شدند.

​فرهاد سرافراز، شهرام منصور، وحید دانا، سعید عابدی و ادیب حق‌پژوه به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» متهم شده‌اند.

حکم این افراد به طور غیابی در شعبه یک دادگاه انقلاب شیراز صادرشده است.​

۱۸:۱۲ ۲۱.۶.۱۳۹۷

بازداشت مجدد دو فعال کارگری و یک فعال مدنی در سنندج

خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا، دو فعال کارگری در سنندج روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. از علت بازداشت این افراد خبری منتشر نشده است.

خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا، ۱۳ شهریورماه نیز بازداشت و پس از یک روز با قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

همزمان، خبرها حاکی از بازداشت یک فعال مدنی به نام مختار زارعی در سنندج است.

بنا بر اعلام اتحادیه آزاد کارگران ایران، برای این افراد وثیقه ۸۰ میلیون تومانی تعیین شده است.

۱۸:۰۵ ۲۱.۶.۱۳۹۷

بازداشت ۹ فعال مدنی در مریوان

سوران دانشور، مسلم بهرامی،‌ آرام فتحی، احمد تبیره، محمد ازکات، آرام پرتوی، احسن پرتوی، نوشیروان خوش‌نظر و دلیر روشن، ۹ فعال مدنی در مریوان، روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند که هفت تن از آنان پس از یک روز با کفالت آزاد شدند اما سوران دانشور و آرام فتحی هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات به سر می‌برند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفت که روز چهارشنبه در تعدادی از شهرهای استان کردستان «اعتصاب عمومی» برقرار بود. این اعتصاب در اعتراض به اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، لقمان مرادی و زانیار مرادی و نیز حمله موشکی به مقر حزب دموکرات کردستان توسط سپاه پاسداران صورت گرفت.

۱۷:۳۳ ۲۱.۶.۱۳۹۷

مشایی و جوانفکر به شش سال و نیم و چهار سال حبس محکوم شدند

غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، اعلام کرد که اسفندیار رحیم مشایی در دادگاه بدوی به شش سال و نیم زندان و علی‌اکبر جوانفکر به چهار سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهام اسفندیار رحیم مشایی «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقام‌های قضایی» عنوان شده و علی‌اکبر جوانفکر نیز به «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شده است.

۱۷:۲۹ ۲۱.۶.۱۳۹۷

تشکیل کمیسیون مستقل برای تهیه بیانیه جهانی اطلاعات و دموکراسی

سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه از تشکیل کمیسیون مستقل برای «تهیه پیش‌نویس بیانیه جهانی اطلاعات و دموکراسی» خبر داد.

لینک مستقیم

آن طور که در اطلاعیه این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران آمده است، این کمیسیون به ریاست شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و کریستوف دولوآر، دبیرکل سازمان، تشکیل می‌شود.

از دیگر اعضای این کمیسیون مستقل می‌توان به جوزف استیگلیتز و آمارتیا سن، دو برنده نوبل اقتصاد، و ماریو بارگاس یوسا، برنده نوبل ادبیات از پرو، اشاره کرد.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز در این باره آمده است: «هفتاد سال پس از صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر در پاریس، گزارشگران بدون مرز، سازمان جهانی مدافع آزادی رسانه‌ها، تشکیل کمیسیون مستقل ۲۴ نفره‌ای از شخصیت‌های برجسته جهانی را با هدف تهیه اعلامیه جهانی درباره اطلاعات و دموکراسی اعلام می‌کند.»

۱۸:۰۲ ۲۰.۶.۱۳۹۷

آزادی بهنام ابراهیم‌زاده با وثیقه

بهنام ابراهیم‌زاده٬ فعال کارگری٬ پس از بیش از سه هفته بازداشت با وثیقه آزاد شد.

او که برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه به آن مناطق رفته بود٬ ۲۶ مردادماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود. علت بازداشت او اعلام نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG