لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

«پاداش» ۲۰ هزار دلاری رئیس جمهور فیلیپین برای قتل مجرمان آزادشده


رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، در حال بررسی یک قبضه کلاشنیکف
رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، در حال بررسی یک قبضه کلاشنیکف

در روزهای اخیر رئیس یکی از بازداشتگاه‌های بزرگ فیلیپین صدها نفر از مجرمان سنگین را به خاطر «خوش‌رفتاری» آزاد کرد، اما اکنون رئیس جمهور این کشور که از این تصمیم عصبانی است اعلام کرده به هرکسی این افراد را بکشد یا دستگیر کند یک میلیون پسوس (حدود ۲۰ هزار دلار) پاداش می‌دهد.

البته پس از نارضایتی رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، از آزادی ۱۷۰۰ نفر از مجرمان سنگین و فراخوان او برای بازگشت‌شان به زندان، ۷۰۰ نفر از آنها خود را دوباره تسلیم مقامات زندان‌ها کرده‌اند و «پاداش» رئیس جمهور اکنون برای بازگرداندن یا کشتن هزار نفر دیگر است.

رودریگو دوترته روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «جایزه یک میلیونی را به کسی می‌دهم که آنها را مرده یا زنده بیاورد. البته مرده بهتر است. من با لبخند این پول را پرداخت خواهم کرد.»

قانون خوش‌رفتاری در زمان سَلَف دوترته به تصویب رسید تا از طریق آن از جمعیت زندان‌های فیلیپین کاسته شود. فیلیپین متراکم‌ترین زندان‌ها در جهان را دارد.

مجرمانی که این قانون شامل‌شان شده و آزاد شده‌اند به خاطر جرائمی چون تجاوز جنسی، فروش مواد مخدر، قتل، رشوه دادن، گروگان‌گیری و آتش زدن در بند بودند.

دوترته پس از شنیدن این خبر رئیس بازداشتگاه مربوطه را که از منصوبان و هواداران خود او نیز بود از کار برکنار کرده و شخص دیگری را جانشین او کرده است. این فرد جدید، خود در دادگاه به اتهام قتل پرونده دارد.

رئیس جمهور فیلیپین که با قول «قلع و قمع» کامل بزهکاران به این منصب انتخاب شده اقدام رئیس قبلی بازداشتگاه در آزادی این مجرمان را یک «رسوایی» سیاسی برای خود به‌شمار می‌آورَد.

دوترته، از شهرداران سابق فیلیپین، در جریان مبارزه انتخاباتی‌اش قول داد که در صورت رئیس جمهور شدن ۱۰ هزار بزهکار را بکشد. او از زمانی که انتخاب شده برنامه‌ای به نام «جنگ علیه مواد مخدر» آغاز کرده است که در جریان آن مأموران پلیس فیلیپین تاکنون هزاران فروشنده و مصرف‌کننده مواد مخدر در محلات فقیر کشور را به قتل رسانده‌اند.

فعالان و سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند که این قتل‌های بدون دادگاه و دادرسی به شکل «اعدام صحرایی آتش‌به‌اختیار» توسط پلیس درآمده است؛ پلیس فیلیپین این موضوع را رد می‌کند.

بازداشتگاهی که بخشی از زندانیانش را آزاد کرده است:

منابع: خبرگزاری فرانسه و آلمان، رویترز / پ.پ
XS
SM
MD
LG