لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۰

رئیس‌جمهوری فیلیپین: آمریکا دوست ما است؛ اما من حرفم را عوض نمی‌کنم


رودریگو دوترته، می‌گوید مانیل به پیمان‌ها و توافق‌های نظامی با «دوستان» و «متحدان» آمریکایی خود احترام می‌گذارد، هر چند مایل است که نیروهای خارجی تا پایان دوره ریاست‌جمهوری او، فیلیپین را ترک کنند.

به گزارش رویترز رئیس‌جمهوری فیلیپین که در مالزی به سر می‌بُرد، گفته است «ما دوست هستیم، با متحدی، که با آن توافقات نظامی داریم و به آن‌ها پایبند می‌مانیم».

او افزوده است «ما به همکاری‌های خود ادامه می‌دهیم… احترام باقی‌ست، و در مورد تمام مسائل دو کشور، به ویژه توافقاتی که امضا کرده‌ایم، توافقاتی زیادی هم هست، ما به دیده احترام به همه آن‌ها نگاه می‌کنیم».

به گزارش بلومبرگ او صبح ۲۱ آبان اما تاکید کرده رویکرد مانیل به چین ادامه خواهد داشت و «من آدمی نیستم که از حرف‌هایم عدول کنم».

رئیس‌جمهوری فیلیپین در شهریور ماه، به باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ناسزا گفته بود؛ آنچه به لغو دیدار دو رهبر انجامید.

فیلیپین از مهم‌ترین هم‌پیمانان راهبردی ایالات متحده در منطقه جنوب‌شرق آسیا است. دوترته، که به تازگی سر کار آمده، رویکردی متفاوت با روسای پیشین در پیش گرفته و رویکردی متمایل به سوی چین نشان داده‌است.

او اخیرا در جریان دیداری از پکن، گفت «در این اجتماع من جدایی خود از ایالات متحده آمریکا را اعلام می‌کنم. این جدایی هم در زمینه‌های نظامی است و هم در زمینه‌های اقتصادی است. آمریکا باخته است.»

اندکی نگذشت که در آستانه سفر به ژاپن، گفت این حرف‌ها «فقط نظر شخصی او بود».

باز هم اندکی نگذشت که دوباره از تمایل به پایان دادن به همکاری با ایالات متحده سخن گفت و اکنون می‌گوید به توافق‌های امضاشده با آمریکا، «دوست» و «متحد» خود، احترام می‌گذارد و رویکرد به چین ادامه خواهد داشت.

رودریگو دوترته یکی از جنجالی‌ترین روسای جمهوری در منطقه آسیای جنوب و شرق است. او پیش از انتخاب شدن سخنرانی‌های جنجالی زیاده کرده بود؛ برای نمونه در آوریل امسال، در مورد تجاوز و قتل یک مبلغ استرالیایی در شهر داوائو-سیتی، جایی که شهردار آن بود، گفته بود «خیلی عصبانی شدم که به او تجاوز شد. این یک چیز است… اما او خیلی هم خوشگل بود، فکر کنم شهردار باید اول صف (تجاوز) قرار می‌گرفت. حیف شد».

او در عین حال در سخنانی دیگر پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک را «حرامزاده» لقب داده بود و همین گفته‌ها را در مورد سفیر آمریکا در مانیل نیز بیان کرده بود.

طی ماه‌های گذشته، و آغاز ریاست‌جمهوری دوترته، هزاران نفر از افراد مظنون به قاچاق یا خرده‌فروشی مواد مخدر، در جریان تیراندازی‌های افراد ناشناس در خیابان‌ها کشته شده‌اند. او وعده داده بود فروشندگان و قاچاقچیان مواد مخدر را از میان بردارد. او حتی گفته‌است راه درمانی برای معتادان به موادی مانند متامفتامین نیز وجود ندارد و «باید از خانواده‌تان پوزش بخواهم، چون شما حتما کشته خواهید شد».

آمریکا و فیلیپین در تابستان سال ۱۳۹۳ پیمان دفاعی ده‌ساله‌ای امضا کردند که هدف از آن، از منظر راهبردی، افزایش نفوذ ایالات متحده در شرق آسیا ارزیابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG