لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۳

دو میلیون ایرانی «شغل ناقص» دارند


تا پیش از سال ۱۳۸۳ «فرد بیکار» در ایران شخصی تعریف می‌شد که ۲ روز در هفته مورد بررسی دارای شغل بود
تا پیش از سال ۱۳۸۳ «فرد بیکار» در ایران شخصی تعریف می‌شد که ۲ روز در هفته مورد بررسی دارای شغل بود

خبرگزاری تسنیم در گزارشی خبر داده است که تعداد «مشاغل ناقص» در ایران، یعنی کسانی که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته فعالیت دارند، به ۲ میلیون نفر افزایش یافته است.

مرکز آمار در تعریف اشتغال ناقص معتقد است که اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی می‌شود که در یک هفته، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و... کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فعالان بازار کار معتقدند عمده این گروه از شاغلان به دلیل کار کمتر ممکن است درآمد کمتری نسبت به دیگر شاغلان داشته باشند. با این همه این خبرگزاری نوشته است: «برخی از آنها هم ممکن است در جایگاه‌های شغلی قرار داشته باشند که با ساعت کاری کمتری در هفته می‌توانند حتی بیشتر از شاغلان دیگر درآمد کسب کنند.»

آمار دو میلیون نفری «مشاغل ناقص» در حالی منتشر شده است که تا پیش از سال ۱۳۸۳ «فرد بیکار» در ایران شخصی تعریف می‌شد که ۲ روز در هفته مورد بررسی دارای شغل بود.

از این سال به بعد و در دوره دولت هشتم تعریف نرخ بیکاری تغییر نمود. بنا به تعریف جدیدی که معمول شد، هر کس حداقل ۱ ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود.

هر چند مرکز آمار ایران اعلام کرد که تغییر نرخ بیکاری در دولت هشتم در راستای همسوکردن شاخص‌های آمار بیکاری کشور با استاندارد‌های سازمان بین‌المللی کار بوده است.

انتقاد به سیاست‌های شغلی حسن روحانی

رقم دو میلیونی شاغلان ناقص در حالی اعلام شده است که هفته گذشته نیز نحوه محاسبه نرخ بیکاری در دولت حسن روحانی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۲۱ مهرماه نوشت آنچنان که مراجع رسمی در ایران همچون مرکز آمار ایران اعلام کرده‌اند در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در مرز بیکاری قرار دارند که با جمعیت ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار نفری بیکاران مطلق ایران؛ تعداد بیکاران حدود ۴ میلیون و ۱۰۶ هزار نفر است.

براین اساس محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حسن روحانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که «تعداد بیکاران نسبت به دو میلیون و ۵۳۰ هزار نفری بهار کم شده و به دو میلیون ۲۵۷ هزار نفر کاهش یافته‌است.»

وی همچنین خبر داد که تعداد بیکاران، «نسبت به تابستان سال ۱۳۹۲ از دو میلیون و ۵۶۳ هزار نفر به رقم فعلی کاهش یافته است.»

نوبخت در توضیح بیشتر مدعی شد که تعداد مشاغل ایجاد شده از ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در بهار امسال به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در تابستان رسید و این بیانگر ایجاد ۴۰۰ هزار شغل در این مدت است.

به صورت کلی تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال ۲۱ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷۲ نفر بود که این تعداد در بهار سال جاری ۲۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۴۵ نفر بوده‌است.

مقامات دولتی عنوان کرده‌اند تعداد شاغلان کشور تا سال ۱۴۰۰ باید به ۳۵ میلیون نفر بالغ شود که در این‌صورت لازم است تا آن زمان دست‌کم ۱۴ میلیون شغل جدید ایجاد شود.

XS
SM
MD
LG