لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

نوبخت نرخ بیکاری ۶۰ درصدی در برخی از شهرهای ایران را تکذیب کرد


بیکاری در استان کرمانشاه ۲۲ درصد و در استان چهار محال و بختیاری ۲۰ و دو دهم درصد بوده است.
بیکاری در استان کرمانشاه ۲۲ درصد و در استان چهار محال و بختیاری ۲۰ و دو دهم درصد بوده است.

سخنگوی دولت حسن روحانی،‌ روز سه شنبه یازدهم مهر، اعلام نرخ بیکاری ۶۰ درصدی در برخی از شهرهای ایران از سوی وزیر کشور را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد باقر نوبخت با اعلام اینکه «مرجع رسمی اعلام آمار بیکاری، مرکز آمار ایران و سایت این مرکز است»‌ گفت: «اعلام بیکاری نرخ ۶۰ درصد درست نیست، زیرا در تابستان امسال نرخ بیکاری کاهش یافته است». با این همه،‌ وی اشاره ای در مورد نرخ بیکاری در شهرهای ایران نکرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، وز یکشنبه نهم مهر، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود که با وجود نرخ بیکاری ۱۲ درصد در ایران، در برخی از شهرها میزان بیکاری ۶۰ درصد است.

او به نام شهرهایی که میزان بیکاری در آنها بیش از ۶۰ درصد رسیده، اشاره ای نکرد.

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که بیکاری به مشکل بزرگ دولت حسن روحانی تبدیل شده است.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا عارف، رییس مجمع نمایندگان استان تهران مجلس، روز دوشنبه دهم مهر گفت: مهم ترین دغدغه مردم تهران معیشت و اشتغال است.

در همین ارتباط هم روزنامه شرق روز دوشنبه نوشت: «دستگاه‌های اجرایی بنا به مأموریت ویژه ریاست‌جمهوری، موظف شده‌اند تا اشتغال و فقرزدایی را به‌ عنوان محورهای برنامه خود در نظر گیرند».

بر اساس گزارش‌ها، با وجود اینکه نرخ بیکاری در کل ایران در سال گذشته ۱۲ و چهار دهم درصد بوده، بیکاری در استان کرمانشاه ۲۲ درصد و در استان چهار محال و بختیاری ۲۰ و دو دهم درصد بوده است. در کردستان نیز بیکاری بیش از ۱۵ درصد اعلام شده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر در سال ۹۲ بر اساس آمار بیکاری ۳۹۷ شهرستان ایران نوشته بود که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان، با ۵۳ درصد بالاترین نرخ بیکاری ایران است.

براساس این آمار، شهر جوانرود در استان کرمانشاه با ۴۷ درصد و سراوان در استان سیستان و بلوچستان با ۴۵ درصد به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور بودند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری تسنیم، علاءالدین ازوجی، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واکنش به سخنان وزیر کشور، نرخ بیکاری در شهرهای ایران را ملاک مناسبی برای ارزیابی وضعیت اشتغال کشور ندانست و گفت: «بررسی نرخ بیکاری در شهرستان‌ها می‌تواند تصویر بهتری از وضعیت اشتغال در مناطق مختلف ارائه دهد».

وی درباره «نرخ بیکاری ۶۰ درصدی در برخی شهرها» گفت: «ممکن است در برخی مناطق شهری شاهد چنین وضعی باشیم اما آمارهایی که در اختیار ماست نشان می‌دهد نرخ بیکاری در هیچ شهرستانی به ۶۰ درصد نمی‌رسد و در واقع، بدترین وضعیت اشتغال بین شهرستان‌ها مربوط به شهرستان اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه است که نرخ بیکاری ۳۸.۶ درصدی را در سال گذشته تجربه کرده است».

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اخیرا اذعان کرده است که اقتصاد ایران «کشش و ظرفیت» حل معضل بیکاری را ندارد.

بر اساس برنامه ششم توسعه،‌ دولت دوازدهم موظف است در سال ۹۶ برای بیش از ۹۷۰ هزار تن اشتغال ایجاد کند.

در این میان، منتقدان دولت روحانی معتقدند که دستگاه‌های دولتی در حل این مشکل موفق نبوده اند.

XS
SM
MD
LG