لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

دمکرات‌ها یادداشت خود در مورد تحقیقات مربوط به پرونده روسیه را منتشر کردند


رابرت مالر، مستشار پرونده «دخالت» روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ او تا کنون چند مورد اتهام رسمی در مورد این پرونده مطرح کرده‌است
رابرت مالر، مستشار پرونده «دخالت» روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ او تا کنون چند مورد اتهام رسمی در مورد این پرونده مطرح کرده‌است

قانونگذران حزب دمکرات آمریکا یادداشت اصلاح‌شده‌ی خود در مورد پرونده روسیه و تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد آن را منتشر کردند. پیش از این رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار نسخه مفصلی که دمکرات‌ها خواستار علنی‌شدن آن بودند، مخالفت کرده بود.

یادداشت قانونگذاران حزب دمکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده، پنجم اسفند ماه منتشر شده‌است. این یادداشت، خود، واکنشی به یادداشت جمهوری‌خواهان در مورد این تحقیقات است.

دمکرات‌ها می‌گویند تحقیقات پلیس فدرال و وزارت دادگستری کشورشان در پیوند با پرونده «دخالت‌های روسیه» در انتخابات آمریکا، قوانین را «دور نزده‌است»؛ یا قوانین دولتی برای کسب اجازه از دادگاه برای شنود اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را نادیده نگرفته‌است.

پیش‌تر جمهوری‌خواهان آمریکا یادداشتی را منتشر کرده بودند در همین رابطه که در آن اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند، به هنگام شنود و زیر نظر گرفتن کارتر پیج، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی آقای ترامپ، مقررات را زیر پا گذاشته‌اند.

اما دمکرات‌ها می‌گویند این یادداشت چهار صفحه‌ای به‌شکل گزینشی منتشر شده بود. آدام شیف، عضو ارشد دمکرات‌ها در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، آن را «سیاسی‌کاری» نامیده بود.

ترامپ پس از انتشار یادداشت جمهوری‌خواهان گفته بود حال او «کاملا از جریان تحقیقات (پرونده روسیه) مبری» شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده دولت او، در پیوند با اجرای عدالت، و یا تحقیقات اف‌بی‌آی، «هیچ‌گونه تبانی و یا مانع‌تراشی» انجام نداده‌است.

پس از آن یادداشت، بود که دمکرات‌ها خواستار انتشار نسخه مفصل‌تر و دقیق‌تری شدند. دولت ترامپ پنج روز فرصت داشت تا اجازه انتشار یادداشت دمکرات‌ها را بدهد، اما رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل وجود «موارد بسیار حساس» و طبقه‌بندی‌شده، با آشکارشدن یادداشت مخالفت کرد.

پس از آن دمکرات‌ها بخش‌هایی از یادداشت اولیه خود را حذف کرده در نهایت، پس از مذاکراتی با پلیس فدرال آمریکا، آن را منتشر کردند.

یادداشت دمکرات‌ها می‌گوید دو شهروند روس که از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب بودند، کارتر پیج را از سال ۲۰۱۳ هدف قرار داده بودند و قصد به‌کارگیری او را داشتند. اطلاعات موجود سبب شده بود تا نیروهای امنیتی ایالات متحده از چهار قاضی آن کشور، برای شنود و رصد آقای پیج کسب اجازه کنند؛ و «نه آن‌طور که جمهوری‌خواهان گفته‌اند» با استناد به «یک گزارش ثابت‌نشده».

جمهوری‌خواهان می‌گویند «اف‌بی‌آی» با استناد به یک گزارش ثابت‌نشده، مجوز شنود از کارتر پیج را دریافت کرده بود.

کارتر پیج، اتهام‌ها را رد کرده‌است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده میان کارزار انتخاباتی او، و روسیه، برای آن‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ پیروزی برسد، هیچ تبانی صورت نگرفته‌است.

آقای ترامپ به یادداشت دمکرات‌ها نیز واکنش نشان داده و به آن اعتراض کرده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشته است که یادداشت دمکرات‌ها انگیزه سیاسی دارد.

شماری از نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده دخالت کرده و با هک و تبلیغات دروغین، سعی کرده که نتیجه را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است.

برپایه گزارش‌های اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG