لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۳

انتشار فیلمی از ضرب‌وشتم چند افغان توسط یک «سرباز نیروی انتظامی»


تصویری از فیلم منتشره از سیلی زدن یک «سرباز نیروی انتظامی» به صورت چند مهاجر افغان. رادیو فردا نمی‌تواند به طور مستقل صحت‌وسقم این فیلم را تایید کند.
تصویری از فیلم منتشره از سیلی زدن یک «سرباز نیروی انتظامی» به صورت چند مهاجر افغان. رادیو فردا نمی‌تواند به طور مستقل صحت‌وسقم این فیلم را تایید کند.

پس از انتشار فیلمی از ضرب‌وشتم چند افغان از سوی یک «سرباز نیروی انتظامی»، این نهاد اعلام کرد که این اتفاق «در مقرهای ناجا رخ نداده» است و عاملان انتشار این فیلم تحت تعقیب قرار گرفتند.

فیلمی از ضرب‌وشتم چند افغان توسط یک نفر که لباس سربازان نیروی انتظامی را بر تن دارد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در این فیلم که تاریخ و محل آن مشخص نیست، این فرد به چند تبعه افغان سیلی می‌زند و از آنان می‌پرسد که چرا به «اینجا (احتمالا ایران) آمده‌اند».

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی روز سه‌شنبه ۲۷ آذر اعلام کرد که «با تحقیقات انجام‌شده مشخص شد که چنین اتفاقی در هیچ‌یک از مقرهای ناجا رخ نداده است و به همین دلیل عاملان تهیه این فیلم تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند».

این نهاد ضمن تاکید بر دستگیری افرادی که «قصد از بین بردن امنیت روانی جامعه را دارند»، افزود: «افراد سودجو باید بدانند که تخریب پلیس و زیر سئوال بردن اقتدار پلیس مورد برخورد قرار خواهد گرفت».

پیشتر نیز بارها تصاویر و ویدئوهایی از برخورد تحقیرآمیز ماموران نیروی انتظامی با اتباع افغانستان در استان های مختلف ایران منتشر شده است.

در همین حال اخراج اتباع غیر قانونی افغان، ممنوعیت حضور آنها در برخی از استان‌های ایران و دیگر محدودیت‌ها، اعتراضاتی را در افغانستان و ایران به دنبال داشته است.

«اتباع غیرقانونی» افغان همچنین اجازه کار در ایران را ندارند.

در همین حال، رمضان امینی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران روز دوشنبه گفت که بیش از یک هزار و ۳۰۰ نیروی ایرانی با اتباع جایگزین شده که باید این عدد تا ۱۰ هزار نفر افزایش یاید.

وی جایگزینی نیروی کار ایرانی با اتباع افغان را یکی از اقدامات بازرسی شهرداری تهران اعلام کرد.

بر اساس برخی آمارهای غیر رسمی منتشر شده در رسانه‌های ایران، «بیش از ۸۰ درصد کارگران جمع آوری زباله و نگهداشت شهر و فضای سبز فعال در شهر تهران کارگران افغانی هستند» که برخی از آنها پس از کاهش قیمت ارز به ادامه کار تمایلی ندارند.

سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرده که بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان در سال جاری میلادی به خاطر سخت شدن شرایط اقتصادی در ایران به کشورشان بازگشته‌اند.

این سازمان یکی از علل عمده مهاجرت معکوس مهاجران افغان را افت شدید ارزش ریال عنوان کرده است. به گفته سازمان جهانی مهاجرت، تقاضا برای نیروی کار افغان در ایران نیز به‌شدت کاهش یافته است.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا و مهر،شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ ا.م./ ک.ر

XS
SM
MD
LG