لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۹

سفر دیپلمات ارشد آمریکا به اروپا: «تاکید بر اقدام در قبال روسیه و ایران»


جان سالیوان
جان سالیوان

بنا به گفته وزارت خارجه آمریکا جان سالیوان، معاون وزیر خارجه به اتریش، لهستان، بلغارستان و چند کشور اروپایی دیگر می‌رود تا در مورد «خشونت‌های روسیه در اروپا»، «اقدامات مخرب» تهران و مسکو و مسائل دیگر گفت‌وگو کند.

سفر آقای سالیوان از ۲۱ آذر (به وقت آمریکا) آغاز شده و بیش از یک هفته طول خواهد کشید.

بنا بر بیانیه‌ای که وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرده معاون وزیر خارجه آن کشور در وین، پایتخت اتریش، «در دیدار با مقام‌های ارشد بر لزوم مقابله با اقدامات مخرب ایران و روسیه تاکید خواهد کرد».

او در براتیسلاوا، از مقام‌های اسلواکی خواهد خواست تا از دوره ریاست خود بر سازمان همکاری و امنیت اروپا، «برای افزایش واکنش‌ها در قبال تعارضات روسیه در اروپا» استفاده کنند.

سالیوان قرار است در دیدار با مقام‌های بلغارستان در مورد «اهمیت گوناگونی منابع انرژی برای امنیت این کشور و منطقه» گفت‌وگو کند.

موقعیت راهبردی بلغارستان در منطقه، این کشور را به یک مسیر کلیدی انتقال گاز و نفت روسیه به غرب اروپا و کشورهای بالکان تبدیل کرده‌است.

جان سالیوان در پایان سفر خود، در ورشو «بر تعهد خدشه‌ناپذیر آمریکا به متحدانش در ناتو تاکید خواهد کرد».

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، سالیوان در وین قرار است با معاون وزیر خارجه روسیه در مورد راه‌های همکاری که به سود امنیت مردم آمریکا باشد و به مقابله با حملات تروریستی بیانجامد، گفت‌وگو کند.

به‌نظر می‌رسد بخش یا بخش‌هایی از گفت‌وگوهای معاون وزیر خارجه آمریکا، به‌ویژه در جریان سفر به وین، در پیوند با سیاست‌های واشینگتن در قبال ایران باشد.

دولت دونالد ترامپ که از توافق اتمی با ایران خارج شده، در تلاش است تا متحدان اروپایی خود را قانع کند بر فشارها بر تهران بیافزایند. اروپایی‌ها که برخلاف دولت ترامپ خواستار حفظ «برجام» بودند و همچنان نیز بر آن تاکید دارند، در موارد دیگر مانند آزمایش‌های موشکی و فعالیت‌های ایران در منطقه با اعتراضات آمریکا هم‌صدا شده‌اند.

ایران می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و از آن دست نمی‌کشد. جمهوری اسلامی دخالت در مسائل داخلی کشورهای منطقه را رد کرده‌است.

تهران و اروپا در حال حاضر در تلاش هستند تا یک سازوکار ویژه مالی برای تجارت غیردلاری شرکت‌ها با ایران برپا کنند. با این حال این سازوکار ویژه هنوز صورت اجرایی به خود نگرفته و مشکل اصلی که برای این تاخیر بر شمرده می‌شود، خودداری کشورهای اروپایی از میزبانی این سازوکار ویژه به دلیل «فشار‌های سنگین» آمریکا است. اتریش از جمله کشورهایی‌ست که از قبول میزبانی این سازوکار خودداری کرده‌است.

وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG