لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

تحقیقات استیضاح؛ شهادت مقام کاخ سفید در مورد مکالمه ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین


سرهنگ ویندمن (نفر جلو) هفتم آبان ماه، در لباس نظامی، برای ادای شهادت به مجلس نمایندگان رفت.
سرهنگ ویندمن (نفر جلو) هفتم آبان ماه، در لباس نظامی، برای ادای شهادت به مجلس نمایندگان رفت.

یک عضو ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید، در جریان تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در پیوند با استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا، در جمع قانون‌گذاران شهادت داده‌است.

دمکرات‌های مجلس نمایندگان می‌گویند اظهارات ارائه‌شده از سوی الکساندر ویندمن، مدیر امور اروپا در شورای امنیت ملی، «تائیدی بر حقایق محوری واقعه است که ما پیشتر شنیده بودیم».

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ و هواداران او، اظهارات آقای ویندمن را کم‌اهمیت توصیف کرده‌اند.

سرهنگ الکسنادر ویندمن، هفتم آبان ماه، در لباس نظامی پشت درهای بسته، در کمیته‌های تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان آمریکا، شهادت داده‌است.

سرهنگ ویندمن، تا کنون تنها فردی‌ست که در جریان مکالمه تلفنی بین دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، روسای جمهوری آمریکا و اوکراین، در روز ۲۵ ژوئیه/۳ مرداد، حضور داشته و در مجلس نمایندگان شهادت می‌دهد.

روند فعلی تحقیقات مجلس نمایندگان در مورد این‌که آیا رئیس‌جمهوری باید استیضاح شود یا نه، به مکالمه تلفنی آقای ترامپ با آقای زلنسکی، باز می‌گردد. در این مکالمه دونالد ترامپ از رئیس‌جمهوری اوکراین خواسته «لطفی بکند» و در مورد جو بایدن، از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، هانتر بایدن، که عضو هیئت مدیره یک شرکت نفت و گاز در اوکراین بود، تحقیق کند. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

بنا بر اظهارات مکتوب الکساندر ویندمن برای آغاز جلسه، مکالمه موجب «نگرانی» او شده‌است: «به عقیده من درست نبود از یک دولت خارجی خواسته شود در مورد یک شهروند آمریکایی تحقیق کند، و من از پیامدهای آن بر حمایت دولت آمریکا از اوکراین نگران بودم».

آقای ویندمن که زاده اوکراین (در دوران زمامداری شوروی) است در سال ۱۹۷۹ در سه سالگی وارد ایالات متحده شد، ۲۰ سال پیشینه نظامی دارد و از سال ۲۰۰۸ به این سو نیز به عنوان یک نظامی متخصص در امور اوراسیا مشغول خدمت بوده‌است.

سرهنگ الکسنادر ویندمن در سال ۲۰۱۸ به خدمت شورای امنیت ملی کاخ سفید درآمد.

تام مالینوسکی، نماینده دمکرات، به اسوشیتدپرس گفته «داستان این است: این‌طور نیست که بشود یک تیتر خبری جدید از همه این [اظهارات ویندمن] در آورد. تمام شاهدان، از نقطه‌نظر مقام و موقعیت خود، حقایق محوری واقعه که ما پیشتر شنیده بودیم را تائید کرده‌اند».

دنی هک، نماینده دمکرات دیگر، نیز گفته «هر فردی تصویر بهتری از وقایع می‌دهد».

دونالد ترامپ از سوی دیگر در حساب کاربری خود در توئیتر روند تحقیقات را «قلابی» توصیف کرده و در پستی گفته آقای ویندمن «هرگز یک ترامپی» نبوده است.

بنا بر مدارک انتخاباتی، الکساندر ویندمن پیشتر نام خود را به‌عنوان یک رای‌دهنده دمکرات ثبت کرده‌ بود.

شماری از متحدان رئیس‌جمهوری نیز اظهارات سرهنگ ویندمن را کم‌اهمیت توصیف کرده و یا در مورد وفاداری او به ایالات متحده تردید ابراز کرده‌اند.

شان دافی، نماینده جمهوری‌خواه، به شبکه سی‌ان‌ان گفته ارتباطات آقای ویندمن با اوکراین به عنوان «سرزمین مادری‌اش»، حاکی از «وابستگی» به این کشور است که ممکن است بر داوری او تاثیر سوء گذاشته باشد.

اما شماری از جمهوری‌خواهان نیز از الکساندر ویندمن حمایت کرده‌اند. از جمله لیز چنی که گفته ابراز تردید در مورد میهن‌پرست بودن این سرهنگ ارتش «شرم‌آور» است.

مایکل مک‌فال، سفیر پیشین در مسکو نیز اتهام‌ها را «ناموجه» توصیف کرده‌است.

سرهنگ الکسنادر ویندمن از زمان مکالمه ترامپ و زلنسکی، دو بار نگرانی‌هایش در مورد سیاست‌ها در قبال اوکراین را در شورای امنیت ملی مطرح کرده بود: یک بار در مورد «پیامدهای حمایت‌های آمریکا از اوکراین» و یک بار هم پس از دیدار با گوردن ساندلند، سفیر آمریکا نزد اتحادیه اروپا.

در جریان دیدار با ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا بر لزوم انجام تحقیقات از سوی کی‌یف در مورد انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، بایدن‌ها و شرکت نفت‌وگازی که هانتر بایدن در آن کار می‌کرد، تاکید کرده بود.

سرهنگ ویندمن می‌گوید او به آقای ساندلند گفته «اظهاراتش نامناسب بوده، چراکه تحقیقات در مورد بایدن و پسرش هیچ ربطی به امنیت ملی ندارد».

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG