لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

مجلس نمایندگان در مورد تحقیقات استیضاح رسما رای‌گیری می‌کند


نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، و آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی این مجلس؛ اکتبر ۲۰۱۹ در کاخ کنگره ایالات متحده
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، و آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی این مجلس؛ اکتبر ۲۰۱۹ در کاخ کنگره ایالات متحده

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت در آن با دمکرات‌ها است، روز ۳۱ اکتبر/۹ مهر به طور رسمی در مورد تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌جمهوری ایالات متحده رای‌گیری خواهد کرد.

قطعنامه مجلس نمایندگان تاکیدی خواهد بود بر تحقیقات؛ علاوه بر آن می‌تواند با اعمال قوانین و ضوابطی پایه‌گذار فراخوان‌های بیشتر مقام‌ها به کنگره باشد و طرح اتهام‌‌‌های رسمی یا اعمال قوانینی که بر پایه آن‌ها استیضاح ممکن می‌شود، را محتمل سازد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و جمهوری‌خواهان متحد او، تحقیقات را غیرقانونی، فاقد مشروعیت و عدالت می‌دانند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، اظهار کرده‌است که دمکرات‌ها در برابر فشارها کوتاه نمی‌آیند. او با اشاره به رای دادگاه در هفته گذشته به نفع تحقیقات گفته قاضی نیز نشان داده رای‌گیری رسمی برای روند فعلی لازم است.

انجام رای‌‌گیری رسمی در مورد تحقیقات ساعاتی پس از آن اعلام شد، که مشاور پیشین امور امنیتی کاخ سفید از اجابت احضاریه کنگره برای پاسخ‌گویی به قانون‌گذاران سرباز زد.

آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایدگان، شـشم آبان ماه گفت، چارلز کاپرمن، قائم‌مقام پیشین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، با وجود احضاریه، به کنگره نرفته‌است.

دونالد ترامپ برای آقای کاپرمن مصونیت از ارائه شهادت کسب کرده بود. آقای ترامپ به‌طور متناوب در دادگاه‌ فدرال طرح دعوی می‌کند تا قاضی در مورد لزوم حضور مقام‌های دولت در جلسات پرسش و پاسخ و ارائه شهادت در کنگره تصمیم‌گیری کند.

وکیل چارلز کاپرمن در نامه‌ای به کنگره گفته بود در صورتی‌که دادگاه به نفع مجلس نمایندگان رای دهد، موکل او در جلسه روی ۲۷ اکتبر/پنج آبان حاضر خواهد شد.

آقای شیف گفته دعوی ارائه‌شده در مورد آقای کاپرمن «فاقد وجاهت قانونی‌ست» و کاخ سفید را متهم کرده در برابر کنگره مانع‌تراشی می‌کند.

تحقیقات بر این موضوع متمرکز است که آیا رئیس‌جمهوری آمریکا بر رئیس دولت اوکراین برای انجام تحقیقات در مورد رقیب سیاسی‌اش فشار آورده‌است یا نه.

بنا بر آنچه به آغاز روند فعلی انجامید آقای ترامپ در جریان مکالمه تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواستار انجام تحقیقات در مورد جو بایدن، از نامزدهای اصلی حزب دمکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، و پسرش، هانتر بایدن، شده بود. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی
XS
SM
MD
LG