لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

هاشمی شاهرودی: در آلمان عفونتی کشف کردند که در ایران معلوم نشده بود


محمود هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین دستگاه قضایی ایران، که اخیراً روند درمانی او و اعتراض‌ها به حضورش در آلمان خبرساز شده بود با اعلام نکاتی در مورد بیماری اخیر خود، اعلام کرد که در روند درمانی او در آلمان عفونتی کشف شده که پیشتر در ایران معلوم نشده بود.

در نشستی خبری در روز یکشنبه ۲۴ دی که نخستین حضور عمومی آقای شاهرودی پس از سفر حاشیه‌ساز اخیر او به آلمان بود، این مقام ارشد سیاسی ایران اذعان کرده که به دلیل وجود غده در روده بزرگ، سه بار در ایران مورد عمل جراحی قرار گرفته و در نهایت اختلاف نظر پزشکان معالج زمینه‌ساز سفر او به آلمان شده است.

او همچنین گفته است که پزشکان در آلمان عفونتی جدید کشف کرده‌اند که «در ایران کشف نشده بود»، و «در آلمان گفتند اگر درمان در آنجا انجام نمی‌شد عفونت به خون می‌رسید و راه علاجی نبود».

به گفته آقای شاهرودی، به همین دلیل و به رغم «اصرار» او برای انجام سریع‌تر روند درمانی و بازگشت به ایران، او ناچار به ادامه معالجه در آلمان شده است.

آقای شاهرودی تأیید کرده که روند درمان او در آلمان در کلینیک متعلق به دکتر [مجید] سمیعی انجام شده و اضافه کرده که «در آلمان نزد پزشکان خودمان مثل دکتر نجابت و سمیعی بود».

محمود هاشمی شاهرودی در اردیبهشت‌ماه نیز مورد عمل جراحی قرار گرفته بود و آن زمان در حالی که برخی از وب‌سایت‌ها دلیل بستری شدن او را «سرطان» اعلام کرده بودند، محمدصادق فاضلی، پزشک آقای شاهرودی، گفته بود که او به علت «بیماری گوارشی نسبتاً شایع» جراحی شده است.

محمود هاشمی شاهرودی که اکنون علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز به عهده دارد، از چند هفته پیش به دلیل آنچه «تکمیل روند درمانی» توصیف شد، در هانوفر به سر می‌برد و چند روز پیش دولت آلمان تأیید کرد که به دلیل «بیماری جدی» و با «دلایل معتبر پزشکی» به او اجازه مداوا در این کشور داده شده است.

حضور آقای شاهرودی در آلمان، اعتراض‌هایی را در میان مخالفان جمهوری اسلامی در این کشور به دنبال داشت و در چند تجمع اعتراضی در مقابل محل بستری شدن این مقام پیشین قضایی ایران، معترضان خواستار دستگیری و محاکمه‌اش به دلیل نقش او در نقض حقوق بشر در ایران شدند.

در این میان دادستانی آلمان نیز تأیید کرد که شکایاتی را علیه آقای شاهرودی دریافت کرده و گزارش شده که بازگشت پیش از موعد آقای شاهرودی به ایران در روز ۲۱ دی‌ماه، به دلیل «ترس از تعقیب قضایی» بوده است.

از جمله شواهدی که برای تعقیب قضایی آقای شاهرودی در آلمان به دادستانی این کشور ارائه شده بود، نقش او در صدور «هزاران حکم اعدام» در دوران تصدی‌اش در قوه قضائیه ایران بود.

آلمان مانند دیگر کشورهای اروپایی مخالف حکم اعدام است. با این حال، دادستانی آلمان نمی‌تواند به شخصه در مورد دادخواست‌های مرتبط با اعدام در دیگر کشورها اقدام کند، و به نوشته رویترز حکم احتمالی بازداشت در چنین پرونده‌ای باید از سوی دادگاه قانون اساسی آلمان صادر شود.

محمود هاشمی شاهرودی زمانی که ریاست قوه قضائیه را در دست گرفت، به‌شدت از این نهاد انتقاد کرده و گفته بود «ویرانه‌ای» را تحویل گرفته‌ است. او هنوز در مورد اتهام‌های واردشده واکنشی نشان نداده‌ است.

با این حال ایسنا نوشته که او «از همکاری و هماهنگی دولت و پلیس آلمان در رابطه با تحرکات عناصر سلطنت‌طلب و معاند» تقدیر کرده است.

آقای شاهرودی، در نجف عراق زاده شده و در حال حاضر ۶۹ ساله است. او پس از انقلاب بهمن ۵۷ از نجف به ایران آمد و با ایجاد «مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق»، با حکومت صدام حسین مبارزه می‌کرد.

از او که تابستان امسال، چند ماه پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد، به عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، مهر و رادیوفردا؛ م.ا./ک.ر.
XS
SM
MD
LG