لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

واکنش علی لاریجانی به نامه نوبخت؛ «بی‌جا کرده که چنین حرفی زده است»


رئیس مجلس ایران می‌گوید که مصوبه افزایش حقوق چهارصد هزار تومانی کارکنان «لازم‌الاجرا است و دولت نمی‌تواند به این مصوبه عمل نکند».
رئیس مجلس ایران می‌گوید که مصوبه افزایش حقوق چهارصد هزار تومانی کارکنان «لازم‌الاجرا است و دولت نمی‌تواند به این مصوبه عمل نکند».

رئیس مجلس ایران از نامه و اطلاعیه‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره غیر قابل اجرا بودن مصوبه افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه ۹۸، شدیدا انتقاد کرد و گفت که «بی‌جا کرده چنین حرفی زده است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه ۱۲ اسفند در پاسخ به تذکری گفت که «قانون لازم‌الاجرا است و دولت نمی‌تواند به این مصوبه عمل نکند».

وی اضافه کرد: «هر کسی حرفی زد روی آن حساب نکنید، بی‌جا کرده چنین حرفی زده است».

سخنان آقای لاریجانی درحالی بیان شده که بودجه سال ۹۸ هنوز به تصویب شورای نگهبان نرسیده و به قانون تبدیل نشده است.

نمایندگان مجلس ایران روز شنبه لایحه بودجه سال ۹۸ را تصویب کردند. بر اساس مصوبه مجلس ایران، حقوق ثابت همه کارکنان دولت در سال آینده باید ۴۰۰ هزار تومان افزایش یابد و همچنین دولت اجازه داشته باشد که حقوق کارکنان خود را ۱۰ درصد دیگر افزایش دهد.

با این حال سازمان برنامه و بودجه کشور در اطلاعیه‌ای این مصوبه را «خلاف قانون اساسی و قانون برنامه ششم توسعه» دانست و اعلام کرد که دولت امکان تامین بودجه این مصوبه را ندارد. آقای نوبخت در این زمینه نامه‌ای نیز به مجلس نوشته است.

در این اطلاعیه هدف از مصوبه مجلس تنها «تاثيرگذاری بر روی افكار عمومی» اعلام شده است.

سازمان برنامه و بودجه اعلام نکرده که دولت برای پرداخت این افزایش حقوق به چه میزان بودجه نیاز دارد و این رقم چه مقدار بیش از رقم پیش‌بینی شده در لایحه دولت برای افزایش حقوق بوده است.

دولت در لایحه بودجه خود افزایش ۲۰ درصدی حقوق همه کارکنان را پیش‌بینی کرده بود. در لایحه دولت همچنین پلکانی کردن پرداخت مالیات پیش‌بینی شده بود که بر اساس آن دریافت کنندگان حداقل حقوق، صفر درصد و کارکنان با حقوق بالا ۳۵ درصد مالیات پرداخت می‌کردند.

با این حال برخی از نمایندگان مجلس این مصوبه را «خلاف عدالت» دانسته و اعلام کرده بودند که این مصوبه به زیان کارمندانی است که حقوق پایین دارند، چرا که ۲۰ درصد افزوده شده به حقوق آنان بسیار کمتر از ۲۰ درصد افزوده شده به حقوق کارکنانی است که حقوق بالا می‌گیرند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها درآمد فروش نفت ایران در سال آینده به نصف و یا یک سوم کاهش خواهد یافت.

با این حال نمایندگان مجلس سقف بودجه را به ۱۷۴۴ تریلیون تومان (یا ۱۷۴۴ هزار میلیارد تومان) و بودجه عمومی دولت را به ۵۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش داده‌اند.

در لایحه دولت، سقف کل بودجه سال آینده ۱۷۰۳ تریلیون تومان (یا ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان) و بودجه عمومی دولت ۴۳۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

نمایندگان مجلس ایران در حین بررسی بودجه سال ۹۸، مصوبه‌ای را تایید کردند که در صورت موافقت شورای نگهبان، کالاهای اساسی در سال آینده با ارز دولتی وارد و با استفاده از «کالابرگ (کوپن) الکترونیکی» بین مردم توزیع خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، وب‌سایت خانه ملت و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG