لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

افشاگری مؤسس «جمعیت امام علی» درباره «بهره‌کشی» حکومت از کودکان برای «سرکوب» و «تجارت جنسی»


شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس جمعیت امدادی امام علی، پیش از بازداشت در تیرماه ۱۳۹۹
شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس جمعیت امدادی امام علی، پیش از بازداشت در تیرماه ۱۳۹۹

مؤسس بنیاد خیریه جمعیت امام علی در مصاحبه‌ای پس از خروج از ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به بهره‌کشی از کودکان آسیب‌دیده برای «سرکوب» معترضان، «توزیع هدفمند مواد مخدر» و «تجارت جنسی» دختران متهم کرد.

«جمعیت امام علی» یک بنیاد مردم‌نهاد خیریه بود که در سال‌های اخیر همواره از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه به فعالیت علیه نظام در پوشش کمک به نیازمندان متهم می‌شد؛ اتهامی که این نهاد و شمار قابل توجهی از فعالان مدنی همواره آن را رد کرده‌اند.

شارمین میمندی‌نژاد‌، بنیان‌گذار خیریه «جمعیت امام علی» که در سال ۱۳۹۹ با فشار حکومت بسته شد، در نخستین‌ مصاحبه‌اش بعد از آزادی از زندان و خروج از کشور جمهوری اسلامی را متهم کرد که از «کودکان آسیب‌دیده» به عنوان نیروی سرکوب اعتراض‌های مردمی استفاده می‌کند.

این اتهامی است که پیشتر هم به حکومت جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران زده شده و به‌ویژه در اعتراضات سراسری اخیر که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد بار دیگر همراه با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی از این سرکوبگران خردسال مطرح شد.

از جمله صدها تن از اعضا و هواداران «جمعیت امام علی» در مهرماه سال گذشته در اوج اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در بیانیه‌ای اعلام کردند که حکومت جمهوری اسلامی شماری از کودکان فقیر را با دادن «چند کیسه آذوقه»، برای «سرکوب» معترضان در خیابان‌های ایران به کار گرفته است.

آقای میمندی‌نژاد نیز در گفت‌و‌گوی اختصاصی خود با بی‌بی‌سی فارسی که روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، منتشر شد تأکید کرد که نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از افرادی که در کودکی مورد «تجاوز» و «خشونت» قرار گرفته‌اند، برای اهداف سرکوب‌گرانه خود بهره می‌برند.

از همین رو، به گفته مؤسس خیریه جمعیت امام علی، شاکی پرونده او نیز قرارگاه ثارالله سپاه بوده که تأمین امنیت پایتخت را بر عهده دارد و در سرکوب معترضان نقشی اساسی بازی می‌کند.

اما بهره‌کشی از کودکان به دست حکومت فقط به سرکوب معترضان ختم نمی‌شود؛ بلکه به گفته آقای میمندی‌نژاد «تجارت جنسی دختران آسیب‌دیده» هم هست که در مکان‌هایی مانند اطراف امام‌زاده‌ها در قالب صیغه انجام می‌شود.

او در بخشی دیگر از مصاحبه افشاگرانه خود به «وضعیت مشکوک توزیع مواد مخدر در مناطق محروم و فقیرنشین به ویژه میان کودکان» اشاره می‌کند و می‌گوید در ایران شبکه توزیع مواد مخدر «از توزیع نان هم قوی‌تر و بهتر عمل می‌کند،‌ مواد به سرعت و به راحتی به دست مشتری می‌رسد و بسیاری جاها حتی فکر می‌کنید که مواد مخدر سوبسید دارد».

او در ادامه یکی از دلایل برخورد با خیریه خود را گزارش‌هایی عنوان می‌کند که این مؤسسه با تصویربرداری و مستندسازی از بحران مواد مخدر به وزارت کشور و نهادهای امنیتی ارائه داده بود.

به گفته آقای میمندی‌نژاد، در روندی تکرارشونده، هر بار که جنبشی اعتراضی در ایران به راه می‌افتد که با سرکوب و در نهایت با سرخوردگی جوانان همراه است، بلافاصله با توزیع گسترده مواد مخدر در جامعه روبه‌رو هستیم.

به دلیل سانسور خبری شدید در ایران و کنترل هدفمند رسانه‌های داخل کشور به دست حکومت تأیید مستقل این اتهامات توسط رادیوفردا میسر نیست.

شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس «جمعیت امام علی»، در تیرماه ۱۳۹۹ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و ششم آبان با سپردن وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد.

اتهام او پس از بازداشت از سوی نیروهای اطلاعات سپاه، «توهین به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی» اعلام شد.

با استفاده از گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی و رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب
XS
SM
MD
LG